DIJOUS, 18/04/2024 | 21:37 h
  • Seguim investigant el jaciment arqueològic de Sant Hilari d’Abrera!

• Seguim investigant el jaciment arqueològic de Sant Hilari d’Abrera!

Sol·licitem la declaració de Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) del conjunt històric i monumental de Sant Hilari

30/12/2021

El nostre alcalde, Jesús Naharro, ha sol·licitat la declaració de Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) del conjunt històric i monumental de Sant Hilari al Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. L'indret va ser declarat BCIL el passat 2020 per unanimitat pel Ple Municipal del nostre municipi, conscients de l’enorme valor històric, natural i arqueològic de la zona, i la necessitat de protegir-lo legalment. D’aquesta manera, des de l'Ajuntament garantim la seva integritat i que pugui arribar a les futures generacions.

Des dels darrers anys, el Servei de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica de l’Ajuntament d’Abrera, conjuntament amb l’Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SPAL) de la Diputació de Barcelona, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i la Universitat de Barcelona (mitjançant un conveni de col·laboració signat el 2019) seguim invertint esforços en l’estudi del passat d’aquest lloc i del seu potencial.

Tècnics especialitzats de l’SPAL estan treballant en un gran projecte: l’Estudi previ per definir les línies de treball al conjunt històric i monumental de Sant Hilari. Les recents troballes arqueològiques ens demostren que Sant Hilari d’Abrera es presenta com un dels jaciments més interessants del nostre país. La seva declaració com a BCIN ens permetria dotar d’una protecció superior i d’accedir a ajuts a institucions supramunicipals per a seguir treballant al jaciment del nostre municipi.

Aquest important pla de treball preveu, entre altres aspectes, l’elaboració d’un estudi geotècnic del sòl on s’ubiquen les restes arqueològiques i la seva relació amb els torrents i les surgències d’aigua, fet que s’ha iniciat aquest mes.

Important enclavament romà i medieval

El dilluns 15 de novembre, la regidora de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica, Arantxa Galofré, i el tècnic del servei, Gerard Bidegain, es van reunir amb el geòleg David Sánchez i l’equip científic de Sant Hilari d’Abrera, liderat per la directora de les excavacions al lloc, Imma Mesas, i els coordinadors científics del projecte d’investigació, la doctora Gisela Ripoll i el doctor Francesc Tuset, de la Universitat de Barcelona. També hi era present el doctor Ramon Julià, prestigiós geòleg vinculat des de fa anys als estudis a Sant Hilari.

La regidora Arantxa Galofré, ha posat en relleu que "des de l’Ajuntament d’Abrera seguim implicant-nos en el desenvolupament d’aquest projecte patrimonial. A mesura que anem treballant, van sorgint diferents elements i aspectes d’aquest jaciment arqueològic que ens permeten construir millor la seva història. Tota aquesta feina l’estem catalogant, descrivint i consolidant per tal d’explicar-la a les escoles i a totes i tots els abrerencs i abrerenques”.

Ben aviat coneixerem les novetats i notícies que ens reserva aquest important emplaçament per entendre la història d’Abrera i del nostre país. Sant Hilari d’Abrera, declarat BCIL el passat 2020, va ser un important enclavament romà i medieval del nostre territori i encara ens té reservada molta història per descobrir.

• Instagram @abrerainfo i Twitter @abrerainforma

FALDO NOTICIES CORONAVIRUS CANALS COMUNICACIÓ