DIMARTS, 19/03/2024 | 08:37 h

Patrimoni cultural i Memòria històrica > SERVEIS - PATRIMONI - SANT HILARI D’ABRERA

• Seguim investigant el jaciment arqueològic de Sant Hilari d’Abrera!

Conjunt històric i arqueològic de Sant Hilari d'Abrera (BCIL)

El jaciment arqueològic i conjunt monumental de Sant Hilari va ser declarat Bé Cultural d'Interès Local (BCIL) per unanimitat pel Ple municipal el 2020. Els treballs arqueològics i de conservació que s’hi duen a terme són impulsats per l’Ajuntament d’Abrera, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i la Universitat de Barcelona, i formen part del projecte quadriennal de recerques de la Universitat de Barcelona Esglésies, cementiris i hàbitats (segles VIII al XI) Sidillà, Sant Hilari d’Abrera, Olèrdola (ECLOC/2022-2025).

Les recents investigacions confirmen que l’església de Sant Hilari d’Abrera s’aixeca sobre un edifici termal d’època romana. El moment de construcció de l'edifici ha de remuntar a l’antiguitat tardana. L’església és un edifici de petites dimensions (11,50 m de longitud x 6,65 m d’ample), d’una sola nau rectangular coberta amb volta de canó. Destaca la decoració pictòrica interior dels murs i volta de l’absis. A l’entorn dels edificis termals i de l’església, un seguit d’espais configuren una aglomeració medieval que perviurà, al menys, fins entrat el segle XIV.

Al costat de l’antiga església s’hi alça un mas, ampliat i modificat amb el pas dels segles, que també porta el nom de Sant Hilari i ha mantingut una activitat ramadera fins l’actualitat. La finca de Sant Hilari és de propietat municipal i s’estén fins a la llera del riu Llobregat. Aquest paratge té un gran interès natural, geològic i arqueològic i forma part de la Xarxa Natura 2000, del Parc Rural del Montserrat i de la Zona ZEPA (Zona d’Especial Protecció d’Aus).

SERVEIS > Patrimoni cultural i Memòria històrica > Patrimoni: Conjunt històric i arqueològic de Sant Hilari d’Abrera