DIJOUS, 28/03/2024 | 23:31 h
  • Assistim a l'acte d'homenatge a les persones del Baix Llobregat deportades als camps de concentració nazis

+ 7

12/5/2022

El nostre alcalde, Jesús Naharro, va assistir el diumenge 8 de maig a l'acte d'homenatge a les persones del Baix Llobregat deportades als camps de concentració, que va tenir lloc al Parc de Torreblanca de Sant Feliu de Llobregat. L'acte s'ha portat a terme coincidint amb la commemoració del 5 de maig, dia d’homenatge als espanyols deportats i morts als camps de concentració i víctimes del nazisme.

L'esdeveniment va ser presidit pel conseller de Cultura, Medi Ambient i Memòria Democràtica, Jordi Carbonell, i va comptar amb familiars de les persones deportades i la presidenta del Centre d'Estudis Comarcals del Baix Llobregat, Genoveva Català, el president de l'Amical de Mauthausen, Joan Manel Calvo, el director del Museu Memorial de l'Exili, Enric Pujol, i la diputada Adjunta a la Presidència de la Diputació de Barcelona i alcaldessa d'Esplugues de Llobregat, Pilar Díaz.

En les seves intervencions es va recordar el valor de les persones deportades i la seva lluita per la llibertat i els drets, incidint en què no s'ha de permetre que torni a passar aquest horror i és necessari continuar lluitant pels drets socials i erradicar el feixisme i la repressió.

A l'acte d'homenatge també van assistir entitats, personal tècnic dels ajuntaments, i juntament amb el nostre alcalde, Jesús Naharro, l'alcaldessa de Sant Feliu de Llobregat, Lidia Muñoz, la consellera de Salut del Consell Comarcal, Gina Pol, així com els regidors de cultura i memòria democràtica de Sant Boi de Llobregat, Alba Martínez, de Gavà, Luis Alberto Guitart, de Sant Feliu de Llobregat, Manel Martínez, de Molins de Rei, Jessica Revestido, i de Sant Joan Despí, Alex Medrano.

Durant l'acte es va recordar el valor de les persones deportades i la seva lluita per la llibertat i els drets, incidint en què no s'ha de permetre que torni a passar aquest horror.

Conduït pel periodista Sergi Picazo, l'esdeveniment també va comptar amb la intervenció de la Federació Catalana d'Entitats Corals en la part cultural, que van cantar dues peces sota la direcció de Juan Carlos Márquez, i d'Acrobat Cultura que va oferir un recital poètic de gran qualitat a càrrec de l'Estel Solé, poeta, i la Pilar Gastou al violí.

L'acte va finalitzar amb la lectura dels 98 noms dels deportats i amb l'ofrena floral a l'espai de record del Parc de Torreblanca, al peu de l'Olivera i la placa dedicada als deportats.

L'homenatge es va realitzar dins del marc de la Xarxa de Memòria Democràtica del Baix Llobregat, creada l'any 2020 amb l'objectiu d'impulsar les polítiques en matèria de memòria democràtica de la comarca. Formem part de la Xarxa 25 ajuntaments de la comarca, entitats, sindicats, la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, l'Amical Mauthausen, el Centre d'Estudis Comarcals i el Consell Comarcal del Baix Llobregat. Col·laboren també historiadors/es i l'Arxiu Comarcal del Baix Llobregat.

Preservem la memòria històrica i democràtica

En el cas d’Abrera, s’ha documentat el cas d’un abrerenc que va ser deportat al camp nazi de Mauthausen el 3 d’abril de 1941 i va ser alliberat el 6 de maig de 1945; es tracta d’Àngel Visa Orús i les seves dades figuren al llistat de deportats catalans i espanyols als camps nazis del Banc de la Memòria Democràtica del Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya. Podeu consultar el llistat fent clic aquí.

Des de la Regidoria de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica de l'Ajuntament d'Abrera vetllem per la preservació i divulgació de la memòria històrica i democràtica del municipi. No podem oblidar que aquests homes i les seves famílies van ser persones resistents i lluitadores antifeixistes de la comarca del Baix Llobregat deportades als camps nazis. És molt important explicar a la ciutadania, especialment a les noves generacions, la història dels deportats als camps de concentració i extermini nazi per evitar que mai més i enlloc del món es repeteixin aquests fets.