DIVENDRES, 19/04/2024 | 06:37 h
  • Recomanacions per reduir l'exposició a la contaminació de l'aire. Imatge de tookapic a Pixabay

Consells per reduir l'exposició a la contaminació i els riscos per a la salut derivats de la contaminació de l'aire

29/3/2022

Des de la Regidoria de Seguretat Ciutadana i Protecció Civil de l’Ajuntament d’Abrera fem difusió de consells i recomanacions per reduir l'exposició a la contaminació i els riscos per a la salut derivats de la contaminació de l'aire. Segons informa la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic correspon realitzar l'avís preventiu per nivells moderats de contaminació de l'aire pel contaminant PM10 a tot Catalunya.

Els principals contaminants de l’aire són les partícules en suspensió (PM), el diòxid de nitrogen (NO2) i l’ozó troposfèric (O3). Aquests contaminants, depenent de la seva concentració en l’aire i els factors de risc d’exposició de les persones, poden tenir efectes perjudicials per a la salut a curt i/o a llarg termini. Així, s’ha comprovat que la contaminació de l’aire incrementa els riscos de malalties respiratòries i cardiovasculars.

La mitjana diària dels nivells de PM10 durant el dia d'ahir, dilluns 28 de març, han estat superiors al valor de 50 μg/m³ en 9 punts de mesurament, 4 dels quals a la Zona de Protecció Especial. La previsió a 24 hores indica que els nivells es mantindran elevats i es podria superar el valor diari de 50 μg/m³ durant el dia d'avui a qualsevol punt del territori, donat que es preveu que la situació d'intrusió de pols d'origen africà s'intensifiqui.

Consells i recomanacions

Per aquest motiu, des de la Regidoria de Seguretat Ciutadana i Protecció Civil de l’Ajuntament d’Abrera demanem a la ciutadania el seguiment dels següents consells i recomanacions:

• Realitzar els trajectes a peu o amb bicicleta escollint carrers poc freqüentats pel trànsit.
  • Utilitzar el transport públic o el cotxe compartit, amb les mesures pertinents per evitar contagis per la Covid-19.
  • Reduir els desplaçaments amb vehicle privat (si és possible, treballar a distància, variar l’horari de feina a canvi de viatjar amb transport públic, treballar en un altre lloc de l'empresa, més a prop de casa…).
  •  Realitzar una conducció eficient (arrencada suau, reduir la velocitat, utilitzar el fre motor, evitar accelerades i frenades brusques, etc.).
  • En el cas de disposar de diferents vehicles, utilitzar el que tingui les emissions més baixes.
  • Regulació de la climatització de les llars: a l’estiu pujar la temperatura del termòstat de la llar i a l’hivern baixar-la.
  • Assegurar-se del bon funcionament de les calefaccions de combustibles fòssils, llenya, biomassa… evitant-ne purgues i arrancades. Garantir el bon funcionament dels filtres i captadors de cendres de les mateixes.
  • Cuidem a les nostres persones grans i/o en situació de vulnerabilitat! Truqueu amb certa constància a les persones grans i/o en situació de vulnerabilitat, per conèixer el seu estat de salut, si necessiten ajut i per si saber si coneixen totes les mesures de prevenció.

Cartell consell contaminació atmosférica.jpg