DISSABTE, 27/07/2024 | 07:49 h

Consells i mesures de prevenció davant la grip aviar

25/2/2022

Des de l'Ajuntament d'Abrera fem difusió de consells i mesures de prevenció davant la grip aviar. Des del dimarts 4 de gener de 2022, s'han notificat 3 focus d'Influença Aviària d'Alta Patogenicitat (IAAP) en aus silvestres a Catalunya. Aquests casos, s'han detectat fruit de la intensificació vigilància passiva en aus salvatges al territori en el marc del Programa de Vigilància de la Influença Aviària a Catalunya, activada inicialment arran de la situació epidemiològica de la IAAP a Europa i l'elevat risc d'introducció de la malaltia.

La grip aviària o influença aviària (IA) és una malaltia vírica que afecta principalment les aus aquàtiques, però també els galls dindi i l’aviram en general. L’agent causal són diversos subtipus del virus del gènere Influenzavirus A. Els virus de la influença aviària es classifiquen en dues categories: de baixa patogenicitat, que sol causar una malaltia lleu, i d'alta patogenicitat, que provoca signes clínics greus i possibles altes taxes de mortalitat en les aus.

Pel que fa als particulars amb tinença d'aus de corral no registrades, cal que es posin en contacte amb l'Oficina Comarcal corresponent segons el seu àmbit territorial per tal de comunicar i registrar l'explotació d'autoconsum, ja que és imprescindible que aquestes explotacions compleixin també amb les mesures de prevenció de la Resolució ACC/14/2022. L’Oficina Comarcal del Departament d’Acció climàtica corresponent, que en el cas d’Abrera és la següent:

• Oficina Comarcal del Baix Llobregat
    Carrer de Lluís Pascual Roca, 8 1r. 08830 Sant Boi de Llobregat
    93 640 08 82 / 93 640 07 94
    abllobregat.daam@gencat.cat

Mesures de prevenció

• Prohibició ús d'aus dels ordres Anseriformes i Charadriiformes com a reclams de caça.
  • Prohibició de cria i manteniment d’ànecs i oques conjuntament amb altres espècies d'aus de corral.
  • Prohibició de la producció i manteniment d'aus de corral a l'aire lliure (es pot autoritzar si disposa de sistema per evitar el contacte amb aus silvestres prèvia sol·licitud a l’oficina comarcal corresponent).
  • Prohibició de donar aigua a les aus de corral procedent de dipòsits on hi puguin accedir aus silvestres (excepte si estan tractats de manera que garanteixi la inactivació del virus de la IA).
  • Els dipòsits d'aigua situats a l'exterior necessaris per motius de benestar animal quedaran suficientment protegits contra les aus aquàtiques silvestres.
  • Prohibida la presència d'aus de corral o altres tipus d'aus captives en centres de concentració d'animals (definits a l'article 3.7 de la Llei 8/2003), incloent: certàmens ramaders, mostres i exhibicions d’aus o altres activitats culturals.

Cal destacar la importància d'extremar les mesures de bioseguretat, especialment aquelles destinades a evitar el contacte directe i indirecte de les aus de corral amb aus silvestres. Addicionalment al compliment de les mesures establertes a la resolució ACC/14/2022, és de vital importància que tot el que entri en contacte amb les aus de corral ha de ser d'ús exclusiu i cal emmagatzemar-ho protegit de l'exterior o bé netejar i desinfectar correctament abans que entri en contacte amb les aus de corral. (Veure tríptic).

La grip aviària o influença aviària (IA) es va identificar per primer cop a Itàlia, a principis de 1900. S'han identificat més de 100 espècies diferents d'aus infectades per aquests virus. La influença aviària altament patògena és causada pels subtipus H5 i H7. Provoca malaltia de caràcter sistèmic i és extremadament contagiosa, amb una elevada mortalitat en 24 hores en explotacions avícoles comercials, i, per tant, pot influir de manera molt decisiva sobre la producció d'aus i productes avícoles d'un territori o país. Per aquest motiu, és inclosa a la llista única de malalties de notificació obligatòria de l'Organització Mundial de Sanitat Animal i a la llista de malalties de declaració obligatòria de la Unió Europea, i disposa d'unes mesures específiques de lluita regulades en el Reial decret 445/2007, de 3 d'abril, pel qual s'estableixen les mesures de lluita contra la influença aviària.

Els brots de grip aviària entre diferents espècies d’aus són freqüents a tot el món, encara que la majoria són de baixa patogenicitat. La majoria de les soques són relativament inofensives per als seus hostes naturals d’aus i sovint no infecten els humans però, quan ho fan, en la majoria de casos només causen malaltia lleu. No obstant això, cada nova influença ha de ser avaluada ja que, els brots de grip aviària en les aus de corral poden ser motiu de preocupació per a la salut pública mundial pel seu efecte en les pròpies aus, així com per la probabilitat que causin una malaltia humana greu o pel seu potencial pandèmic.

• Instagram @abrerainfo i Twitter @abrerainforma

Canals Comunicació Ajuntament faldó