DIVENDRES, 29/03/2024 | 10:07 h
  • Una vintena de veïns i veïnes d'Abrera assisteixen a la sessió informativa sobre la vespa asiàtica als horts socials de Can Morral

+ 6

• Cartell detecció vespa asiàtica

21/6/2021

Des de les regidories de Medi Ambient i Salut Pública i Benestar de l'Ajuntament d'Abrera, en col·laboració amb els tècnics de l'empresa 'Velutina Solutions', hem organitzat una sessió informativa a la zona de taules dels horts socials de Can Morral del Riu d'Abrera per parlar sobre la vespa asiàtica (Vespa velutina).

El divendres 18 de juny passat a les 18.30 h vam organitzar una sessió informativa sobre la Vespa velutina o vespa asiàtica, a la zona de taules dels horts socials de Can Morral del Riu, a càrrec dels tècnics de l'empresa 'Velutina Solutions' que estan fent l'estudi d'aquest insecte al municipi. A la xerrada hi va assistir el regidor de Medi Ambient a l'Ajuntament d'Abrera, Xavier Serret, la regidora de Salut Pública i Benestar, Sara Roca, a banda de tècnics i tècniques municipals i una vintena de persones interessades a conèixer més informació sobre la vespa i el seu impacte en el nostre territori.

Es van tractar temes com el cicle biològic de l'insecteidentificació de nius i individushàbitats potencialsinstruccions sobre què cal fer en cas d'atac i el procés de trampeig de les reines.

Des de la regidoria de Medi Ambient i Salut Pública i Benestar de l'Ajuntament d'Abrera, valorem molt positivament l'acollida d'aquesta sessió informativa i continuarem treballant en la mateixa línia per oferir informació a la ciutadania abrerenca, en referència a la Vespa velutina o vespa asiàtica. Abrera, tenim cura del nostre medi natural!

Campanya de trampeig de la Vespa velutina
La Vespa velutina o vespa asiàtica, és una espècie invasora que ja es troba present a tot Catalunya, i és per aquest motiu que realitzem campanyes de trampeig.
Des de l'Ajuntament d'Abrera vam engegar al mes de març passat la campanya de trampeig de vespa asiàtica, amb la instal·lació inicial de 13 trampes, que posteriorment es van completar amb la instal·lació de 5 trampes més. Actualment en total hi ha al nostre municipi 18 trampes repartides per tot el territori.

No es recomana la instal·lació indiscriminada de trampes amb líquid atraient perquè no són prou selectives. És millor posar-ne només en els casos de detecció prop d’explotacions apícoles. En qualsevol cas, és important donar compte a l’ajuntament de la instal·lació de trampes i seguir un protocol de recompte de captures.

En el cas que alguna persona detecti nius de vespa asiàtica, demanem que ho comuniqui per telèfon al T. 937 700 325 o enviant un email a salutpublica@abrera.cat, adjuntant una fotografia del niu i la seva ubicació.

Per què és important l’extermini de la vespa asiàtica?

Són dos els motius principals pels quals cal intentar controlar i exterminar aquesta espècie:

• La vespa asiàtica és una espècie invasora, depredadora de l’abella de la mel (Apis mellifera), insecte pol·linitzador clau per preservar la biodiversitat.
  • És molt territorial, una espècie agressiva amb qui intenta acostar-se als seus nius. Un niu secundari pot arribar a mesurar uns 100 cm d'alt per 80 d'ample.

Què s'ha de fer en cas de picada de vespa asiàtica?

Les picades són molt doloroses per la mida gran del fibló, encara que no són més perilloses que les de les vespes autòctones. La majoria de persones atacades per les vespes asiàtiques presenten símptomes locals de dolor, vermellor i inflamació de la zona de penetració del verí, que desapareix després d'uns dies. Cal actuar de la mateixa manera que ho faríem amb una picada o mossegada de qualsevol insecte.

Podeu consultar les recomanacions del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya clicant aquí.

En el cas que sigui vespa asiàtica, hem de trucar al 061 si tenim més d’una picada, si s’han produït dins la boca o si som al·lèrgics o no sabem si ho som.

•  Web abrera.cat
  • Instagram @abrerainfo i Twitter @abrerainforma