DIMARTS, 16/04/2024 | 20:41 h
  • LA JOGUINA IDEAL 03

• LA JOGUINA IDEAL 04
  • LA JOGUINA IDEAL 05

Aquest Nadal, joguines sense gènere! Un any més per aquestes dates engeguem la campanya per la compra de joguines no sexistes

31/12/2020

Sota el títol “Joguines sense gènere”, des del servei d’Igualtat, Feminismes i LGTBIQ+ de l’Ajuntament d’Abrera, presentem una animació gràfica per qüestionar els estereotips sexistes que recauen en les joguines i la càrrega simbòlica dels jocs tradicionalment designats en funció del gènere. En aquest vídeo il·lustrat presentem a la Marta i a l'Àlex, dos infants que es pregunten i comparteixen els seus desitjos per aquest Nadal. En ell s’expliquen de forma divertida les seves eleccions, que surten de la norma sexista d’atribució de joguines i rols per gènere, mostrant-nos també altres oportunitats de joc que una mateixa joguina pot oferir.

Podeu visualitzar l'animació gràfica "La joguina ideal" al nostre canal de Youtube fent clic aquí i a la part inferior d'aquesta pàgina.

Amb aquest projecte volem trencar amb els estereotips sexistes que condicionen a les nenes i als nens a uns determinats jocs, ja que tothom ha de poder desenvolupar la tendresa, la valentia, la sensibilitat, la iniciativa o la fortalesa per igual. El joc pot ser una eina privilegiada per avançar en la superació dels estereotips sexistes presents encara a la societat, ja que és el canal vehicular des del qual els infants aprenen i es desenvolupen de forma integral.

Les joguines per si mateixes no són sexistes. Ho són els missatges que poden transmetre’s en regalar-se o en la interacció amb l’infant durant el joc. A través del llenguatge també podem transmetre valors sexistes. La reproducció de conceptes sexistes a través de les joguines impedeix el ple desenvolupament dels infants. És per això, que cal que les persones que acompanyem infants i els agents implicats, promovem l’educació en els valors de la igualtat de gènere per facilitar que nenes i nens puguin desenvolupar tot el seu potencial en qualsevol àmbit de la vida, respectant les diferències i sense discriminar per raó de gènere.

Depenent de quines joguines escullin i com juguin amb elles, podem propiciar un desenvolupament integral, però si es desenvolupen valors i actituds diferents per a nens que  per a nenes, afavorirem un desenvolupament parcial i incomplet.

Recomanacions per comprar joguines amb criteri

Amb aquesta campanya “Joguines sense gènere”, oferim també una sèrie de recomanacions per contribuir a la compra de joguines amb criteri i de valor afegit per la nostra infància, tot vetllant pel seu ple desenvolupament integral.

A continuació us expliquem com és la joguina ideal:

• La que no fa diferencia entre nenes i nens.
  • La que estimula la curiositat, la imaginació i la creativitat i sigui divertida per l’infant.
  • La que permet aprendre i promou el desenvolupament de les seves capacitats i habilitats personals.
  • La que afavoreix la cooperació en lloc de la rivalitat.
  • La que té en compte l’edat i la maduresa de l’infant.

Recomanacions generals per a la tria de joguines:

• Evitar els jocs i les joguines violentes o sexistes.
  • Compartir espais de joc amb la canalla als que podem posar en qüestió estereotips de gènere i oferir models i possibilitats de joc diverses.
  • Evitar oferir catàlegs de joguines i botigues no respectuoses amb la igualtat de gènere.
  • Analitzar conjuntament els anuncis de joguines, el que ens permetrà acompanyar en la consciència crítica i poder triar les joguines en funció dels seus interessos per sobre de la pressió social o l’impacte publicitari.
  • Evitar l’excés de joguines, afavorint la bona selecció i qualitat d’aquestes.
  • Entre els seus regals sempre hi hauria d’haver algun conte o llibre. Molts d’ells treballen el valor de la igualtat i a través d’ells podem oferir models i referents que trenquin estereotips, fora de la normativitat.
  • Assegurer-se que la joguina té la marca CE: és garantia que complex les normes de seguretat comunitàries.
  • Valor l’impacte ambiental: les joguines fetes amb materials renovables solen tenir un impacte menor durant el procés de fabricació i una vida útil major.

Aquest Nadal, joguines sense gènere!

• Instagram @abrerainfo i Twitter @abrerainforma

FALDO NOTICIES CORONAVIRUS CANALS COMUNICACIÓ