DIVENDRES, 29/03/2024 | 12:34 h

Commemorem el Dia Europeu per la prevenció del càncer de pell i us donem diferents recomanacions per tal d'evitar-lo

19/6/2020

Amb l'estiu arriba un dels factors de risc més important quant a càncer de pell: l'exposició prolongada al sol. Per aquest motiu, des de l'Ajuntament d'Abrera promovem iniciatives de promoció de la salut i vam commemorar el Dia Europeu per la prevenció d'aquesta malaltia, que té lloc el 13 de juny.

En commemoració del Dia Europeu per la prevenció del càncer de pell, els nostres companys i companyes de Ràdio Abrera van dedicar l'Entrevista del Dia a parlar sobre aquesta malaltia, que va comptar amb el Doctor Alejandro Ballestero, cap del Servei de Dermatologia de la Fundació Hospital Sant Joan de Déu de Martorell. Podeu escoltar i descarregar l'entrevista sencera, a la part inferior d'aquesta pàgina o fent clic aquí.

El doctor Ballestero va explicar en declaracions a Ràdio Abrera la importància de la protecció solar com a principal mètode d'evitar el càncer de pell: "S’ha demostrat que l’exposició excessiva al sol és un dels factors de risc més important del càncer de pell. Ens hem de conscienciar que hem de fer servir les coses més físiques per protegir-nos del sol, com els para-sols, la roba, l'ús de gorres o barrets, de samarretes i després els filtres, que tenen la seva implicació en la protecció de les àrees difícils de tapar-les com poden ser la cara, les mans i les orelles, però tot allò que es pugui protegir d'una manera tèxtil, és molt més efectiva".

També va tractar els diferents tipus de càncer de pell que es poden donar en diferents pacients: "els que deriven del queratinòcit, que és la cèl·lula estructural de la pell i a on trobaríem els carcinomes basocel·lulars i els carcinomes escamosos. Després del que deriven del melanòcit, la cèl·lula pigmentària de la pell, tindríem el que anomenem melanoma, que és un tumor més agressiu que pot tenir conseqüències més importants".

Quant als tipus de tractaments que es poden utilitzar per combatre el càncer de pell, el Doctor Ballestero va explicar que "varia depenent del tipus de càncer que tenim al davant. Pot ser des d'un tractament mèdic amb unes cremes més innovadores, que els hi diem inoculadors i també es pot aplicar unes substàncies a la pell i exposar-la a l'acció d'un llum, que és la teràpia fotodinàmica, o una via més clàssica és la quirúrgica".

Recomanacions per gaudir del sol de forma segura i saludable
A continuació us oferim una sèrie de consells i recomanacions per prendre el sol d'una manera adequada:

• Minimitzeu el temps d’exposició solar.
  • Eviteu les hores de màxima intensitat, especialment de les 12 h a les 16 h.
  • Cobrir-se amb samarretes i roba, gorra o barrets d’ala ampla, per protegir  també coll i orelles.
  • Dur ulleres de sol homologades, preferiblement amb banda lateral que protegeixin enfront de les radiacions UVA i UVB sobretot en les hores de màxima intensitat solar.
  • Utilitzar crema de factor de protecció elevat i adequat al tipus de pell. Aplicar-la en quantitat suficient, una estona abans de l’exposició i periòdicament després de banyar-se o si se sua molt. També, recordar d’utilitzar barres labials amb protecció solar.
  • Buscar l’ombra per resguardar-se de la intensitat solar.
  • L’aigua i la sorra reflecteixen i augmenten la intensitat solar, per tant cal augmentar les mesures de protecció. El mateix passa a la muntanya a més altitud o amb neu.
  • Beure aigua per evitar la deshidratació i evitar prendre el sol si es pren medicació fotosensible.

També cal tenir en compte:

• No patir calor no vol dir que s’eviti la cremada solar. Les cremades es deuen a l’exposició als raigs ultraviolats i l’efecte tèrmic, en canvi, a la radiació infraroja. De la mateixa manera, el fet que estigui núvol tampoc evita les cremades.
  • L’aplicació de productes foto protectors no es pot considerar una manera segura de protegir la pell ni un mitjà per perllongar l’exposició al sol.
  • L’exposició prolongada produeix danys i envelliment de la pell i arrugues prematures. També afecta els ulls i pot alterar el sistema immunològic.
  • La radiació UV generalment és menor durant els mesos d’hivern, però el reflex de la neu pot duplicar l’exposició total, especialment a les altituds elevades.
  • Cal ser especialment previngut a principis de la primavera quan les temperatures són baixes però els raigs de sol són més forts del que es pot esperar.
  • Pel que fa als nens i nenes, particularment sensibles a l’exposició solar, requereixen una protecció especial.
  • Les fonts de radiació ultraviolada artificial (làmpades i llits) també són perjudicials per a la salut, i no haurien de ser utilitzades per menors de 18 anys.