DIVENDRES, 19/04/2024 | 20:43 h
  • La Comunitat d'Usuaris de la Cubeta d'Abrera i l'ACA signen un conveni per analitzar la qualitat del nostre aqüífer

+ 6

11/3/2020

El nostre alcalde i president de la Comunitat d’Usuaris d’Aigües Subterrànies de l’Aqüífer de la Cubeta d’Abrera (CUACAB), Jesús Naharro, ha signat aquest matí amb el director de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) Lluís Ridao, un conveni perquè el nou laboratori de l'agència ubicat al nostre municipi analitzi l'aigua de la Cubeta d'Abrera.

L'acord estableix la realització de diversos mostrejos de l'aigua de l'aqüifer en diversos punts. S'analitzaran diferents elements (SA i SOA) per determinar la qualitat de l'aigua. L’alcalde d’Abrera i president de la Comunitat d'Usuaris de la Cubeta, Jesús Naharro, ha destacat que “estem molt contents perquè hem pogut signar un conveni amb l’Agència Catalana de l’Aigua, l’ACA, que ens permetrà veure la qualitat  i la quantitat d’aigua de la nostra cubeta d’usuaris. Segons ens han confirmat des de la mateixa agencia la Cubeta d’Abrera és una de les que es troben en millors condicions de tot Catalunya. Amb aquestes conclusions tenim major tranquil·litat i seguretat que l’estat dels nostres aqüífers està en perfectes condicions i, per tant, ens permetrà incidir en aquests aspectes que es puguin generar de les analítiques per tal d’evolucionar en la seva qualitat".

El director de l’Agència Catalana de l’Aigua, Lluís Ridao, ha explicat a Ràdio Abrera que “aquest conveni el que ens permetrà conjuntament a la cubeta d’Abrera i a l’ACA és analitzar l’estat de les aigües de la mateixa cubeta, els components que hi podem trobar, i conèixer molt millor què trobem sota terra. Per tant, des de l’ACA el que pretenem és trobar l’equilibri de les aigües subterrànies, i aquí també hi participa la cubeta d’Abrera i les aigües que tenim envasades als rius, permet oferir una garantía de servei d’aigua domèstic i a les indústries a tot el conjunt metropolità”.

L'acte de signatura del conveni entre la Cubeta d'Abrera i l'ACA ha comptat també amb l'assistència, des de l'Ajuntament d'Abrera, de la regidora de Promoció Econòmica, Guadalupe Marcos, la regidora de Serveis, Mercedes Álvarez, el regidor de Medi Ambient, Xavier Serret, la Cap de la Brigada Municipal, Cecília Gaete, i tènics municipals. Per part de la CUACAB també hi ha assistit el secretari, Miquel Corredor, acompanyat de diversos representats i membres de la comunitat. I de l'ACA també hi han assistit el director i el cap de Departament de l’Àrea de Gestió del Medi, Guillem Peñuelas, i Antoni Munné.

Visitem el nou laboratori

El responsable del laboratori, Manel Vilanova, ha dirigit la visita guiada pel nou laboratori de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), que esdevindrà un espai de referència en el control de la qualitat de les aigües. Amb una inversió superior als 1,8 milions d’euros, el nou espai integra els laboratoris analítics de l’ACA, que fins ara estaven dividits en dos espais, Barcelona i Abrera, millorant l’operativitat i la coordinació de les activitats analítiques. El nou laboratori, ubicat dins del recinte de la potabilitzadora que gestiona ATL a Abrera, analitza més de 16.000 mostres anuals, de les quals s’analitzen 428.000 paràmetres, amb l’objectiu de vetllar per l’estat de les masses d’aigua, les mostres preses a establiments industrials i depuradores, així com a la xarxa de proveïment Ter Llobregat.

Aqüífer sostenible

La Comunitat d’Usuaris d’Aigües Subterrànies de l’Aqüífer de la Cubeta d’Abrera (CUACAB) és una corporació de dret públic que vetlla pel bon estat del nostre aqüífer, per tal que l’aigua sigui utilitzada de la forma més sostenible. La Comunitat es va constituir l’any 2009 i està formada per persones físiques i jurídiques de l’àmbit de l’aqüífer que aprofiten les seves aigües, sigui per ús domèstic, industrial o agrícola.

L’aqüífer de la Cubeta d’Abrera, amb una superfície de 22 km2, és un aqüífer al·luvial de caràcter lliure molt vinculat al riu Llobregat. La quantitat d’aigua disponible depèn del cabal del riu i, en menor mesura, de la pluja. Anualment, i de mitjana, s’extreuen entre 16 i 18 hm3/any, dels quals un 69% per a l’abastament urbà, un 30% per als usos industrials i també per satisfer necessitats de reg en un 1%.