DIVENDRES, 29/03/2024 | 14:12 h

Èxit d’assistència a la primera visita comentada al jaciment arqueològic de les trinxeres de la Guerra Civil el dia de Sant Pere

8/7/2019

Una quarantena de persones van gaudir de la interessant visita comentada al jaciment arqueològic de les trinxeres de la Guerra Civil Espanyola del bosc de Sant Miquel el passat dissabte 29 de juny a les 11 h. Es tractava de la primera visita pública, coincidint amb els 80 anys de la seva construcció per part de les tropes republicanes a les darreries de la Guerra Civil.

L’Ajuntament ha editat un punt de llibre commemoratiu, que es podrà trobar en diferents dependències municipals i a la Biblioteca Josep Roca i Bros (Federico Garcia Lorca, 17) durant aquest estiu.

La visita es va dur a terme coincidint amb la Festa Major, i va ser el primer acte públic de la nova regidora de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica, Arantxa Galofré, que va assistir a l’acte acompanyada del regidor de Cultura, Francisco Sánchez. També hi era present l’exregidor d’Acció Cultural i Patrimoni, Miquel Tomàs.

Des de la regidoria es valora molt positivament la nombrosa assistència a l’acte, fet que demostra que el patrimoni d’Abrera interessa a la ciutadania i ja s’està valorant programar més visites com aquesta per tal d’apropar el coneixement de la historia del municipi als abrerencs i abrerenques.

Entre el públic també hi havia visitants de pobles veïns que, atrets per la singularitat d’aquest jaciment d’època contemporània, no es van perdre la magnífica explicació a càrrec de l’arqueòleg Òscar Augé, un dels experts que el van excavar. Adam Picón, arqueòleg i agent rural, va excusar-se i no va poder ser present a l’esdeveniment, donada la complexa situació que viu Catalunya aquests dies fruit de les altes temperatures i del desplegament dels agents rurals arreu del territori.

Des de l'Ajuntament informem que el jaciment encara no està inaugurat, ja que en els pròxims mesos, les darreres tasques de senyalització i adequació del lloc donaran per acabades les intervencions de recuperació del lloc. Des de la regidoria, però, es va voler oferir a la ciutadania aquesta visita especial per Festa Major, després de la interessant xerrada que es va dur a terme a la Casa de Cultura el passat mes de febrer.

La campanya d'excavacions es va dur a terme el passat 2018, una operació promoguda per l'Ajuntament d'Abrera,  que va rebre el suport econòmic de la Diputació de Barcelona. Les trinxeres son unes estructures militars excavades a terra per les tropes republicanes el gener de 1939, en plena operació de retirada davant de l'exèrcit franquista. "El jaciment és un testimoni únic que servirà per recuperar la memòria dels darrers dies de la Guerra Civil a casa nostra i de la defensa del territori i de la seva gent que van fer les tropes republicanes", exposa Gerard Bidegain, tècnic de la regidoria.

Ben aviat s'oferirà també una visita comentada al jaciment romà i medieval de Sant Hilari d'Abrera, coincidint amb la campanya d'excavacions d'aquest 2019.