DIVENDRES, 29/03/2024 | 14:42 h

Celebrem el bicentenari del naixement del poeta nord-americà Walt Whitman, el poeta de la llibertat

5/6/2019

El passat divendres 31 de maig els Abrecedaris, grup d’escriptores i escriptors d’Abrera, va organitzar conjuntament amb l’Escola Municipal de Música d’Abrera i l’Ajuntament d’Abrera, un homenatge a l'obra i la figura del poeta nord-americà Walt Whitman (1819-1892), qui divendres feia justament dos-cents anys va néixer a la ciutat de Nova York.

L'acte va combinar paraula, poesia i música i va tenir lloc a les set de la tarda a la Sala d'Actes de la Casa de Cultura (Federico Garcia Lorca, 17). El discurs de benvinguda el va fer el regidor d’Acció Cultural i Patrimoni en funcions, Miquel Tomàs, qui va agrair als Abrecedaris, al conferenciant Guillem Vallejo i a l’Escola de Municipal de Música haver proposat aquest homenatge al poeta nord-americà. “Volem donar visibilitat a la poesia i la literatura i creiem que la millor manera de fer-ho és recolzant a les entitats com els Abrecedaris, que treballen cada dia per fer-la arribar al nostre poble. Avui commemorem el bicentenari del poeta nord-americà Walt Whitman, un esdeveniment únic a la comarca i inèdit al nostre poble.” Tomàs també va agrair la tasca feta pel personal tècnic del departament d’Acció Cultural i Patrimoni durant la seva etapa com a regidor, ja que aquest va ser el darrer acte públic que presentava en el càrrec.

Tot seguit va iniciar-se l’acte, amb la conferència del professor Guillem Vallejo, doctor en filologia hispànica per la UB i expert en literatura comparada i la figura del poeta Walt Whitman. La seva intervenció, didàctica, precisa i apassionada, va encisar a la trentena d'assistents. Una xerrada que va posar de manifest la importància de l'obra de Walt Whitman, el seu pensament -massa avançat per a la mentalitat de la seva època- i la influència que la seva poesia ha tingut en les generacions posteriors i poetes com Neruda o García Lorca.

Els Abrecedaris, acompanyats amb música de Ludwig Van Beethoven (Whitman n'era un apassionat), van recitar una tria dels poemes més significatius de la seva obra, alguns dels quals han esdevingut estendards de la literatura universal. Tot això es va dur a terme amb l'acompanyament dels alumnes de l'Escola Municipal de Música d’Abrera, que també interpretaren peces de jazz, blues i country per aportar al recital poètic un fil conductor amb música nord-americana.

Per finalitzar l’acte es va fer un refrigeri amb els assistents, on qui va voler va poder conversar amb Vallejo i els Abrecedaris sobre la figura de Whitman en una tertúlia informal.