DIMARTS, 19/03/2024 | 10:17 h
  • Baixada barques

Bona participació a l´edició d´enguany de la Setmana de la Terra

30/4/2011

Del 26 al 30 d´abril ha tingut lloc a Abrera la Setmana de la Terra, un conjunt d´activitats destinades a augmentar el coneixement i la sensibilització de la població en general i dels escolars respecte al medi ambient i que enguany ha tingut com a tema central els boscos. Durant una setmana s´han organitzat activitats com exposicions,  activitats sobre el medi ambient a les escoles, tallers educatius, activitats lúdiques i baixada amb barques pel riu Llobregat i una jornada oberta d´observació i anellament d´ocells.

Enguany s´ha detectat un gran nombre d´ocells, especialment aquàtics (martinets blancs, ànecs silvestres, bernats pescaires i ocells limícoles), la qual cosa indica un efecte positiu de les mesures de protecció de l´entorn del riu Llobregat que s´han portat a terme en els darrers anys (per exemple: la creació de la ZEPA-LIC, la tasques de restauració mediambientals -retirada d´abocaments incontrolats arrossegats per les riades, etc.- i de custodia permanent del territori ...Els participants han rebut informació dels projectes de recerca i de custòdia que es porten a terme a l´entorn del riu directament de l´Ajuntament i de les entitats participants (SEO/BirdLife, Projecte Rius, ANDA).

Des de l´any 2003 i en el marc de col·laboració amb l´Ajuntament, SEO/BirdLife, realitza el seguiment dels ocells del riu Llobregat al seu pas pel municipi dins del programa de la Setmana de la Terra. La sessió d´anellament és oberta al públic i enguany s´han capturat 56 ocells, entre els quals destaquen un picot garser gros (Dendrocopos major), una espècie habitual al bosc de ribera però que no es captura fàcilment a les sessions d´anellament; un exemplar de picot verd (Picus viridis); o un corriol petit (Charadrius dubius), espècie de la qual en trobem diversos exemplars al llarg d´aquest tram del riu Llobregat. En aquesta sessió també es van capturar espècies migradores, que passen l´hivern a Àfrica i que ara ja han tornat per a criar a les nostres terres, com és el cas del rossinyol (Luscinia megarhynchos) o del mastegatatxes (Ficedula hypoleuca).

L´activitat de baixada en barca pel riu Llobregat és una de les activitats més atractives pels participants a la Setmana de la Terra. Aquesta baixada permet observar el riu des d´una perspectiva diferent i, si es baixa en silenci i amb atenció, es poden observar els ocells ben de prop. A més d´identificar pel cant diverses espècies es van observar 7 exemplars de corriol petit, 2 xivitones (Actitis hypoleucos), 1 blauet (Alcedo atthis), 1 oriol (Oriolus oriolus), 5 bernats pescaires (Ardea cinerea), exemplars d´abellereol (Merops apiaster) que estaven identificant possibles llocs on nidificar en els talussos de terra que el riu ha anat excavant i diversos exemplars d´ànec collverd, incloses dues femelles que ja anaven amb els seus polls.

A banda de l´anellament i de la baixada amb barques s´han fet activitats amb els horts escolars a totes les escoles de primària, a l´àmbit de l´agenda 21 Local; i fins el 25 de maig es pot visitar l´exposició Fotoaves 2010 a la Casa de Cultura, una selecció de les 30 millors fotografies de l´últim concurs organitzat per l´associació i on van participar 455 fotògrafs de 15 països.