DIVENDRES, 23/06/2017 | 19:14 h

• Historia3
  • Historia2
  • Historia1

Sembla ser que el poblament més antic de l'actual terme d'Abrera es pot situar a l'època romana. Era constituït per algunes cases de camp romanes, les anomenades "villae romanae". Una d'elles, estava situada prop d'on ara hi ha l'ermita de Sant Hilari, i una altra vil·la devia ser a l'esquerra del Llobregat, i va donar nom a Vilalba.

El castell de Voltrera, aixecat sobre un turonet de 218 m a la Serra d'en Ribes, a prop de l'antiga Vilalba, va donar lloc a un territori feudal conegut com la quadra de Vilalba, que s'integraria a la baronia de Castellvell i a la parròquia d'Abrera, El terme de Voltrera és documentat el 966, i del castell no es va disposar de documentació fins al 1041.

Quan els perills d'atacs es van allunyar, va nèixer l'Abrera actual, amb l'edificació de la nova església romànica de Sant Pere, cap al 1110 envoltada d'algunes cases agrupades al peu del camí de Montserrat, formant una sagrera a l'indret on ara es troben l'avinguda de la Generalitat i el passeig de l'Església.

Cap als segles XV o XVI es va formar el carrer Major (l'únic que hi havia) al llarg del "camí ral" de Barcelona a Lleida i Saragossa.

El censos d'Aparici (1718) i de Floridablanca (1787), ja reflectien un increment de la població respecte als segles anteriors quan eren habituals les epidèmies i altres desastres naturals. S'ha de dir que els fogatges anteriors al segle XIX només incloïen població fiscal.

La resta del segle XIX va ser també de creixement amb la formació de nous barris: la Font, el Rebato (1830), les Mates, el Suro i Can Torres.

Al 1887 la plaga de la fil·loxera va destruir la major part de la vinya, de la qual vivia gairebé tot el poble. Pràcticament fins aleshores es produïa blat, oli i vi, mentre que la fruita no s'introdueix fins a finals del segle XIX.

A finals dels anys cinquanta i durant els anys seixanta va començar la industrialització i la inmigració consegüent. Van aparèixer nous barris: Sant Hilari(1958), la Florida (1964), el polígon d'habitatges "Els pisos" (1967), les urbanitzacions les Carpes (1962),Ca n'Amat (1966), Sant Miquel (1967), Can Vilalba(1976). Abrera va passar d'una població de 805 habitants el 1965, a 2.857 el 1975.

El volum de gent nouvinguda va suposar noves iniciatives i la creació de nous espais, serveis i infrastructures, que fins al dia d'avui continuen en alça. Així, l'any 1979 es crea l'Esplai. El 1980 es municipalitza el cementiri parroquial. L'any 1981 es contrueix la plaça de Pau Casals i es crea el Centre Excursionista d'Abrera. El 1982 s'edifica la nova escola de primària i el Casal de Santa Maria de Vilalba. També l'any 1982 s'inicia la publicació del Butlletí Municipal d'Informació.

L'any 1983 es reforma la Sala Municipal i es cobreix el Torrentet. L'any 1985 es posa en funcionament l'emissora municipal Ràdio Abrera i durant el 1986 s'aixeca el nou Casal d'Avis.

L'any 1988 es construeixen la Biblioteca Josep Roca i Bros i el nou cementiri municipal.

El 1990 es posa en marxa el consultori mèdic i l'equip de Serveis Socials; a més, Abrera comença a ser considerada una vila, pel fet de superar els 5.000 habitants. L'any 1991 es crea la bandera local, s'edifica la nova casa de la vila, s'amplien les piscines, i comença a funcionar le servei d'informació juvenil. El 1992 es posa en funcionament el parc de proveïdors de SEAT, al nou polígon Sant Ermengol.

El 1996 el cens compta ja 7.000 abrerencs, dels quals 500 viuen permanentment a Can Vilalba. El desembre de 1996,Abrera Revista Informativa es comença a publicar per Internet.

El 1998 s'inaugura l'Hotel d'Entitats i obre les seves portes el Montserrat Centre Abrera, un espai d'oci i de comerç als afores del nucli urbà.

El municipi està en creixement continuat, tant per l'eixamplement de la vila com per la consolidació de les urbanitzacions, que ja no són només nuclis de segona residència. El 1996 els cens comptava ja 7.000 vilatans i, a 31 de desembre de 1999, 8.255. L'increment demogràfic implica nous i millors serveis, d'aquí que durant l'any 2000 es consoliden els projectes d'ampliació del Casal d'Avis, la creació d'una escola bressol municipal i es construeix la Casa de Cultura, on es situa la biblioteca municipal. Al 2010 la població ja s’aproxima als 11.500 habitants

EL MUNICIPI > Història