DIUMENGE, 05/07/2020 | 20:08 h

• Arxiu Històric Municipal d'Abrera

L'Arxiu Municipal d'Abrera passarà a formar part de la Xarxa d'Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona

28/1/2020

L'estiu passat, des de l'Ajuntament vam iniciar els primers contactes amb l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona, amb la voluntat de formar part de la Xarxa d’Arxius Municipals. El mes de novembre vam aprovar el conveni. Ara, una vegada la Diputació ha aprovat la nostra adhesió, passarem a formalitzar la signatura pròximament.

Ser un arxiu membre de la XAM ens proporcionarà un ventall de beneficis, a banda de visibilitat amb la resta de municipis adherits. L’adhesió ens suposarà millores en la gestió, la conservació i la difusió de l’arxiu municipal. Ens aportarà un seguit d’avantatges, com reduir els costos i ens permetrà treballar conjuntament amb la resta d’arxius municipals adherits a la xarxa compartint experiències i recursos. Així, des de l'Ajuntament d'Abrera podrem:

• Disposar d’assessorament normatiu en matèria d’arxius.
  • Disposar de recursos tècnics sobre  gestió documental.
  • Ajuda i suport en projectes de digitalització, restauració i difusió del patrimoni documental.
  • Suport en els projectes de tractament arxivístic: realització de projectes tècnics de gestió documental i arxiu amb l’objectiu de normalitzar i potenciar l’organització dels seus fons.
  • Conservació del patrimoni documental a través d’actuacions i assessorament sobre conservació preventiva i restauració.
  • Suport a la digitalització de documents amb l’objectiu de conservar i difondre els seus fons.
  • Disposar de portals / plataformes per a difondre imatges i documents digitalitzats.

La Xarxa d’Arxius Municipals (XAM), constituïda l’any 2003, és l’instrument de col·laboració de la Diputació de Barcelona, per tal de garantir la correcta gestió del patrimoni documental local dels ajuntaments majors de 10.000 habitants que en tenen l’obligació legal. I alhora, vol ser l’instrument adient per donar suport als ajuntaments menors de 10.000 habitants que, malgrat que no tinguin arxiu propi integrat al Sistema d’Arxius de Catalunya, han de disposar d’un únic sistema de gestió documental i, en el cas que compleixin els requisits establerts per la Llei, poder integrar-se al Sistema d’Arxius de Catalunya.

Les línies bàsiques d’actuació de la XAM (Central de Serveis Tècnics) són donar assessorament, col·laboració en el tractament arxivístic, restauració, digitalització, compres conjuntes de material, préstec de material, formació i difusió.

La regidora de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica de l'Ajuntament, Arantxa Galofré, ha destacat que "la col·laboració que tindrem amb la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona portarà millores en la gestió, en la infraestructura i en la conservació i la difusió del nostre arxiu, l'Arxiu Històric Municipal d’Abrera. Això evidentment ens pot suposar molts avantatges i a la vegada ens permetrà reduir i compartir costos amb altres arxius de la nostra demarcació, com per exemple, a l'hora de realitzar projectes de digitalització o conservació del nostre fons documental.

AJUNTAMENT D’ABRERA , Pl. de la Constitució, 1 - informacio@abrera.cat - Atenció: 93 770 03 25