DILLUNS, 13/05/2024 | 23:55 h

Els Ajuntaments ens coordinem per donar una resposta unitària a Endesa

5/9/2019

El nostre alcalde, Jesús Naharro, la regidora d’Acció Social, Giulia Mirto, i la coordinadora d’Àrea del Servei a les Persones de l’Ajuntament, Sílvia Ros, van assistir ahir, dimecres 4 de setembre, a la reunió de consistoris convocada per la Diputació de Barcelona per donar una resposta unitària a Endesa, que reclama el 50% del cost del deute acumulat a les famílies en situació de vulnerabilitat.

La reunió va tenir lloc a l’Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona i va comptar amb la presència de prop de 150 governs locals i entitats com l’Associació Catalana de Municipis (ACM) i l’Aliança contra la Pobresa Energètica, entre d’altres. L’Ajuntament d’Abrera és un dels consistoris que ha rebut aquest estiu la carta d’Endesa, que amenaça de tallar el subministrament de llum a les famílies el dia 1 d’octubre si el consistori no fa el pagament.

Els municipis ens hem coordinat i donarem una resposta unitària. No pagarem a Endesa i volem que es signi el conveni de forma inmediata. Considerem que la carta es va escriure amb un to inadequat i que es va enviar tot just quan els ajuntaments s’acabaven de constituir i en període estival.

Els ajuntaments exigim que Endesa retiri l’amenaça de tallar el subministrament l’1 d’octubre i ens amparem en la Llei aprovada al Parlament de Catalunya 24/2015, de Mesures Urgents per a Afrontar l’Emergència en l’Àmbit de l’Habitatge i la Pobresa Energètica. Aquesta llei estableix el principi de precaució i assegura el dret d’accés als subministraments bàsics d’aigua potable, gas i electricitat a les persones i unitats familiars en risc d’exclusió social, evitant el tall dels subministraments. Seguint aquesta llei, l’any 2017 es va presentar un conveni a Endesa, que la companyia elèctrica no va signar.

Satisfacció per la reunió
L’alcalde, Jesús Naharro, ha manifestat que “ens ha sorprès rebre la carta d’Endesa, que ens reclama uns 22.500 euros, que comporta un llistat aproximat de 35 referències. Estem molt contents pel context en el qual s’ha desenvolupat aquesta reunió, s’han manifestat les opinions i la direcció de com hem de treballar aquesta situació que malauradament ens hem trobat. Nosaltres ens regim per la llei 24/2015, en la qual el deute de les famílies queda repartit al 50% per la companyia elèctrica i l’altra 50% per la Generalitat de Catalunya”.

“Lluitem perquè l’1 d’octubre continuï el subministrament a les famílies, això ho hem de garantir entre tots i totes. I, per una altra banda, farem una carta conjunta, des de la tranquil·litat però amb contundència, perquè el servei no deixi de ser continu a totes famílies vulnerables i no vulnerables. Ens reclamen un deute i nosaltres entenem que aquest no ha d’arribar als municipis, si no a la Generalitat, la qual sempre s’ha mostrat disposada a signar un conveni, que és el que es va establir amb Endesa, les empreses subministradores d’energia, les quals ho estan dilantant en el temps. De ben segur que els passos que hem de donar cap endavant aniran per normalitzar aquesta situació i ens poguem fer càrrec socialment”, ha afegit l’alcalde.

La regidora d’Acció Social de l’Ajuntament d’Abrera, Giulia Mirto, ha destacat que “aquesta carta és imprecisa, ha suposat a les nostres tècniques encarregades del tema, una sobrecàrrega del volum de feina, que se’ns dubte estem assumint i assumirem perquè cap veí, veïna o famílies abrerenques es vegin perjudicades. Des de l’Ajuntament d’Abrera seguim defensant les necessitats que es puguin presentar, més encara quan parlem de drets de les persones i de situacions que creen tanta angoixa. Sens dubte, davant aquesta situació generalitzada, des de l’Ajuntament d’Abrera seguim i seguirem treballant de forma coordinada pel benestar de les nostres veïnes i veïns perquè les persones són el primer”.

En la reunió, la presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, va destacar que “aquest és un tema que hem de treballar conjuntament les administracions, començant i liderant per la Generalitat de Catalunya, que és la competent en matèria de serveis socials a Catalunya”.

El 75% del deute que indica Endesa correspon majoritàriament a la demarcació de Barcelona, uns 15 milions d’euros

A Abrera, treballem pel benestar de les persones!