DIJOUS, 28/03/2024 | 14:12 h

L'alumnat de segon de primària de l'Escola Francesc Platón i Sartí celebra el Dia de la Nena

11/10/2019

Avui divendres, 11 d'octubre, és el Dia Internacional de la Nena. L’Ajuntament d’Abrera ha organitzat amb la col·laboració de l'Escola Francesc Platón i Sartí una activitat per l’alumnat del segon curs de primària, amb la visita de dones referents en professions encara molt masculinitzades.

Les dones que han visitat aquest matí l'escola abrerenca tenen oficis amb molta càrrega d'estereotips sexistes (mossa d'esquadra, conductora d'ambulància, dues entrenadores de futbol i jugadores professionals de futbol, bombera, policia local i jugadora de rugby).

De l'àmbit esportiu, han visitat l'escola l'abrerenca Eva Olid, veïna del barri de Can Vilalba, entrenadora de futbol camp al Sabadell i ex jugadora profesional. Claudia Pons, entrenadora de l'Equip Nacional Femení d'Espanya Futbol Sala. Helena Escudero, veïna de Martorell, jugadora de Rugby, medalla d'or amb la Selecció catalana Sub 16 Campionat Espanya.

La Jana Fernández, veïna de Sant Esteve de Sesrovires, campiona d'Europa i del món sub 17. i jugadora del FC Barcelona no va poder visitar l'escola pels seus entrenaments, però va gravar un vídeo que es van passar a les classes de segon de primària de l'escola. Podeu veure el vídeo a la part inferior d'aquesta pàgina.

De l'àmbit dels cossos de seguretat, van visitar l'Escola Francesc Platón i Sartí la Maria José Padilla, Policia Local d'Abrera. Marta Martínez, Mossa d'Esquadra, del Grup Policia de Proximitat de l'ABP Martorell. Montserrat Herrera, bombera del Parc Martorell. Maria Borrego i Laura Pérez, tècniques sanitàries i conductores d’ambulància.

Trencar amb els condicionaments sexistes

L'objectiu de la trobada amb l'alumnat ha estat trencar amb aquests condicionaments sexistes i acompanyar les nenes i els nens en la descoberta dels seus talents i passions perquè de grans puguin treballar del que vulguin, sense condicionaments ni limitacions de gènere, alhora que es reconeix l'esforç de totes aquestes dones, que han esdevingut models per a totes i tots avui dia.

La jornada ha començat a les aules. L'alumnat del segon curs de primària ha omplert la fitxa "Què vull ser quan sigui gran?" i ha vist elements i indumentàries de diferents professions. Les nenes i nens han hagut d'endevinar a qui pertanyen i imaginar com deu ser la persona que l'utilitza i dibuixar-la. Després han rebut la visita de les professionals, que han explicat les seves experiències professionals.

La celebració del Dia de la Nena ha continuat al pati de l'escola, on les nenes i els nens han vist de prop un cotxe del cos de Mossos d'Esquadra, la moto de la Policia Local, l’ambulància del SEM i també han pogut fer uns xuts a la porteria i uns passes de rugby, entre d’altres activitats.

Valoracions positives

"Des del Departament d'Igualtat fem una valoració molt positiva - ha explicat l'Esther Reales, tècnica d'Igualtat, Feminismes i LGTBIQ+ de l'Ajuntament -. Els nens i les nenes han pogut participar a totes les activitats presentades, amb molt bona acollida. A més, hem pogut realitzar un vídeo per il·lustrar la jornada d'avui. Penso que és important realitzar activitats com aquestes i que han tingut l'efecte que ens imaginàvem, l'efecte sorpresa de veure que aquestes professsionals són dones. Ens han pogut explicar les seves trajectòries i donar un missatge empoderador perquè totes i tots, les nenes i els nens poguem sommiar alt i dedicar-nos a allò que ens agradi".

Cristina Sarrà, tècnica d'Infància de l'Ajuntament, ha afegit que "els nens i les nenes han estat molt contents, s'han implicat molt. Ens agradaria tornar a repetir aquesta experiència perquè creiem que és molt important treballar des de petits els estereotips de gènere".

Per la Maria José Padilla, Policia Local d'Abrera, l'experiència ha estat molt maca, feta pels nens. "M'ha agradat molt. Tinc un fill i m'agradaria que la fessin també a la seva escola". Per la Marta Martínez, Mossa d'Esquadra, "Penso que és positiu, necessari i important. La realitat ens demostra que hi ha moltes tasques i professions que els estereotips marquen que les fan homes i no dones. Petites accions com les d'avui són les que al final faran que les coses puguin canviar".

L'Eva Olid, entrenadora de futbol al Sabadell, afirma que aquesta activitat és molt positiva, "encara que et fa reflexionar, ja que hi ha molts estereotips i prejudicis en el món de l'esport i en la resta de professions. Tenen la idea que són els nens els que han de jugar a esports més físics i els hem de canviar aquesta idea".

"Estem aquí una mica per trencar barreres, per ser el mirall de molta gent i perquè moltes nenes vegin que en el futur hi ha professions que poden fer, que no són només d'homes i a seguir sumant, que el camí encara és molt llarg", ha valorat la Clàudia Pons, entrenadora de la Selecció espanyola femenina de futbol sala.

"És una activitat positiva perquè les nenes vegin que poden tenir referents que nosaltres, per la nostra edat, no vam tenir en el seu dia i que, al final, cadascú pot ser allò que es proposi", ha assenyalat la Montse Herrera, bombera del Parc de Martorell

Escolteu totes les declaracions als enllaços que trobareu a la part inferior d'aquesta pàgina.

L'Ajuntament agraeix la col·laboració de les dones participants i de l'Escola Francesc Platón i Sartí d'Abrera. Moltes gràcies a tothom!