DIJOUS, 28/03/2024 | 21:52 h
  • L'Ajuntament d'Abrera aconsegueix que l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) dóni resposta a les reclamacions i inicií els treballs previs del nou col·lector de salmores a la conca del riu Llobregat, al seu pas per Abrera

+ 1

12/8/2022

Des de l'Ajuntament d'Abrera se'ns ha informat de l'inici, aquesta setmana, de les feines prèvies per a la construcció del nou col·lector de salmorres de la conca del Llobregat, que afecta diversos municipis del Baix Llobregat Nord, entre ells el municipi d’Abrera. Aquesta actuació dóna resposta a les reiterades reclamacions que hem fet des de l'Ajuntament pel mal estat de l'actual col·lector.

Els treballs de replanteig que ara s'inicien, i que s'allargaran durant les properes setmanes, corresponen a la fase 2 del projecte constructiu del nou col·lector de salmorres de la conca del Llobregat que comprén el tram existent entre Abrera i Castellgalí. Els nostres serveis tècnics supervisaran tant l'execució com la durada dels treballs, realitzant les inspeccions que siguin necessàries per vetllar que no es produeixi cap impacte perjudicial a l'entorn del nostre riu.

Aquesta actuació dóna resposta a les reiterades reclamacions fetes des de l'Ajuntament d'Abrera degut al mal estat de l'actual col·lector. Els nostres serveis tècnic supervisaran l'execució i durada dels treballs, i vetllaran perquè no es produeixi cap impacte al nostre riu.

Segons han informat fonts de l’Agència Catalana de l’Aigua a l’Ajuntament d’Abrera, ja s'han iniciat les feines d’esbrossada i, posteriorment, es realitzarà una campanya de georadar i de cales.

Durant el mes d'agost, l'ACA realitza tasques d'esbrossada i, posteriorment, es durà a terme una campanya de georadar i un sondeig del terreny.

Aquestes feines s’aniran desenvolupant durant les properes setmanes, sempre que no hi hagin restriccions per perill d’incendis. En el cas d’Abrera, les dates estimades per realitzar la desbrossada comprenen entre el dilluns 8 i el divendres 26 d’agost, ambdós dies inclosos. Restem a l'espera que ens informin de l'inici concret de les obres, així com el seu període d'execució al nostre municipi.

Els nostres serveis tècnics supervisaran tant l'execució com la durada dels treballs, realitzant les inspeccions que siguin necessàries.

Arrenca el projecte de ciència ciutadana ‘Llegim el riu’

El col·lector de salmorres es va posar en servei fa més de trenta anys. La Fase 1 de la millora de la capacitat hidràulica, comprèn el tram entre Abrera i el Prat; i ara, s'engega la Fase 2, que s'extén entre les mines de Súria i Abrera. Es preveu que el trajecte complet es finalitzi durant l'any 2025

El col·lector de salmorres es va posar en servei el 1990 amb l’objectiu de resoldre el problema de la salinització dels rius Cardener i Llobregat a través de la separació de la salmorra, procedent del procés industrial de l’activitat minera, de l'aigua del riu i la seva conducció fins al mar.

La posada en marxa d’aquest col·lector va millorar la qualitat de l’aigua baixant els nivells de clorurs, però des del 1989 fins al 2005 les aportacions anuals al col·lector van anar augmentant i, com a conseqüència, també la concentració de la salmorra, per la qual cosa es va apostar per fer una reconsideració general del col·lector.

Durant el 2007 i el 2008 es van construir les obres corresponents a la fase 1 del projecte de millora de la capacitat hidràulica del col·lector de salmorres en el tram situat entre Abrera i El Prat de Llobregat.

L'Ajuntament ha reclamat durant molts anys els treballs de la segona fase, que ara es durà a terme i que es preveu que finalitzin en la seva totalitat l’any 2025, i que inclouen la millora de la capacitat hidràulica del col·lector de salmorres aigües amunt d’Abrera, fins a Balsareny per la banda del Llobregat i fins a Súria per la banda del Cardener, així com el tram final entre El Prat i Depurbaix. Restem a l'espera que ens informin de l'inici concret de les obres, així com el seu període d'execució al nostre municipi.

La futura canonada tindrà més capacitat que l'actual i reemplaçarà una infraestructura de més trenta anys. El col·lector de salmorres condueix fins al mar els residus salins de les mines de potassa de Cardona, Súria i Sallent, de l'empresa Solvay a Martorell i de les plantes de potabilització d'Abrera i de Sant Joan Despí.

• Instagram @abrerainfo i Twitter @abrerainforma

FALDO NOTICIES CORONAVIRUS CANALS COMUNICACIÓ