DIVENDRES, 29/03/2024 | 06:32 h
  • Consells per la prevenció de cops de calor
  • Avís calor extrema 14-06-21 portada

• Avís calor extrema 14-06-21

Consells per evitar els cops de calor i protegir la nostra salut davant l'augment de les temperatures

14/6/2021

Comencem la setmana amb calor de ple estiu. El Servei Meteorològic de Catalunya ha emés un avís per calor extrema que a partir del migdia d'avui dilluns 14 de juny i durant la tarda pot afectar el nostre municipi. Per combatre les altes temperatures, des de l’Ajuntament d’Abrera us donem una sèrie de consells per gaudir d'un estiu saludable i protegir-vos de la calor. La prevenció dels cops de calor coincideix amb les mesures de protecció per la contenció del coronavirus. Així, cal extremar la protecció!

A mesura que la temperatura de l'aire puja, el cos es manté fresc amb l'evaporació de la suor, però si fa molta calor i hi ha humitat el procés d'evaporació s'alenteix i la temperatura corporal pot elevar-se en excés.

La calor excessiva pot arribar a perjudicar la salut i a provocar:

• Esgotament. Inclou símptomes com sudoració excessiva, respiració ràpida, i pols accelerat i dèbil.
  • Deshidratació. Es produeix quan l'organisme no pot reposar els líquids i les sals minerals que perd quan la suor s'evapora.
  • Cop de calor. Pot arribar a ser greu i es caracteritza per temperatura alta, mal de cap i nàusees, entre altres símptomes.
  • Rampes. L'activitat física intensa i les altes temperatures poden provocar dolors i espasmes musculars.
  • Erupcions cutànies. Apareixen com a conseqüència de la irritació de la pell per excés de sudoració.

Protegeix-te allà on siguis

A casa

• Utilitza algun tipus de climatització o fes vida a les estances més fresques.
  • Tanca les persianes on toca el sol directament durant el dia i obre-les de nit.
  • Refresca’t sovint amb dutxes o tovalloles amarades d’aigua.

Al carrer

• Porta una gorra o un barret de teixit transpirable per protegir el cap.
  • Evita el sol directe: procura caminar per les zones d’ombra, utilitza para-sol a la platja, refugia’t en establiments climatitzats...
  • Porta aigua i beu-ne sovint.

Al cotxe

• Vigila en els trajectes en cotxe durant les hores de més sol.
  • Procura mantenir-lo fresc, amb la climatització o les finestres obertes.
  • Sempre que sigui possible, aparca’l en zones ombrívoles o protegeix-lo amb para-sols.

A la feina

• Segueix les mesures preventives que t’indiqui el servei de prevenció de riscos laborals de la teva empresa o l’empresari o empresària.
  • Beu regularment un got d’aigua fresca (10-12ºC) cada 20 minuts.
  • Si treballes a l’exterior, fes-ho en zones d’ombra sempre que sigui possible.
  • Descansa en llocs frescos quan tinguis molta calor.
  • Vesteix roba ampla, clara i fresca que cobreixi la major part de la superfície del cos. No te la treguis perquè et pot protegir de les condicions tèrmiques extremes.
  • Procura anar-hi descansat/da, ja que treballar amb calor exigeix més esforç físic.

Protegeix les persones més vulnerables

• Els nadons i infants petits, les persones grans i les persones amb malalties cròniques són els qui tenen més rics de patir les conseqüències de les altes temperatures.
  • No tapis el cotxet o cadira de passeig dels infants quan s'exposa al sol.
  • Mai no deixis infants, persones fràgils o mascotes dins del cotxe amb les finestres tancades.
  • Si coneixes alguna persona gran o malalta que viu sola mira de visitar-la almenys dos cops al dia. Manteniu-vos en contacte freqüent.
  • Si pren medicació, revisa amb el seu metge si aquesta pot influir en la termoregulació i si s’ha d’ajustar o canviar.
  • Els animals domèstics també són vulnerables als efectes de la calor. Posa al seu abast aigua fresca i neta freqüentment i eviteu l’exposició directa al sol.

Actua davant d’un cop de calor
El cop de calor es pot manifestar amb malestar, mal de cap, mareig, pell calenta, i no suada, respiració i freqüència cardíaca accelerades, i alteracions de l’estat mental o el comportament, com ara confusió, irritabilitat o deliri. Davant d’aquests signes d’alerta:

• Allunya la persona de la font de calor.
  • Abaixa la temperatura de l'entorn.
  • Obre les finestres o engegueu un ventilador.
  • Treu-li l'excés de roba.
  • Mulla la persona amb aigua.
  • Truca al 112.

• Instagram @abrerainfo i Twitter @abrerainforma