DIUMENGE, 01/09/2024 | 05:51 h

Consells per evitar estafes relacionades amb falsos revisors de llum i gas

Les visites de comercials de llum o gas que no hagueu sol·licitat, no estan permeses. Si desconfieu, truqueu a la companyia o al T. 112

2/3/2021

Des de la regidoria de Seguretat Ciutadana de l’Ajuntament d’Abrera recordem que els casos d’estafes per falsos revisors i operaris del gas o la llum són freqüents, especialment quan es tracta del col·lectiu de gent gran. Per això recordem que cal estar alerta i fem difusió dels consells elaborats per Mossos d'Esquadra,  davant la detecció d'aquest tipus d'estafes. Cal que estiguem alerta!

En la majoria de casos, es tracta de grups organitzats que seleccionen víctimes, sovint d’edat avançada, i en ocasions aconsegueixen entrar dins del domicili per robar objectes de valor, sobretot joies i diners.

Aquestes persones són molt hàbils i qualsevol persona que baixi la guàrdia pot ser-ne víctima. En molts casos actuen dues persones: mentre una distreu a la víctima i simula fer la revisió, l'altra recorre el pis per trobar diners o objectes de valor.

Visites comercials de llum o gas en el domicili

Des de el mes d'octubre del 2018 les visites de comercials de llum o gas que no hagueu sol·licitat no estan permeses. Si algú es presenta a casa vostra per oferir-vos algun servei d’aquest tipus, recomanem que truqueu a la companyia o al 112.

Per tal d’evitar robatoris i estafes, recomanem seguir els següents consells de seguretat:

• Si el vostre domicili disposa de vídeo-porter o porter automàtic, no obriu sense preguntar qui és i on va.
  • Demaneu veure l’acreditació.
  • En cap cas no permeteu el pas al vostre domicili a persones desconegudes, especialment si no heu concertat la cita amb l’empresa.
  • La inspecció de la vostra instal·lació de gas s’ha de realitzar cada 5 anys. L’obligació de realitzar aquesta inspecció s’anuncia prèviament per mitjà escrit que envia l’empresa distribuïdora de gas.
  • Si algú es presenta a casa vostra per oferir-vos algun servei relacionat amb el gas o la llum truqueu a la companyia o al 112.

En el moment de la inspecció:

• No doneu ni ensenyeu cap rebut.
  • No doneu ni ensenyeu cap dada bancària.
  • Amb l'excusa de conèixer el vostre consum d'aigua, llum o gas o de comprovar si les vostres dades són correctes, potser us demanaran un document o una factura: no lliureu aquesta documentació ja que les vostres dades poden ser utilitzades per a altres finalitats no desitjables.
  • No pagueu cap import en efectiu, el cost de la revisió es carregarà al rebut mensual.
  • Conserveu el certificat de manteniment de la caldera.

Consells per evitar estafes relacionades amb les vacunes contra la Covid-19:

Des de la regidoria de Seguretat ciutadana de l’Ajuntament d’Abrera també us recordem els consells davant la detecció de l'increment d'estafes a gent gran, centres sanitaris i socials i a residències mitjançant trucades telefòniques en què s'ofereixen falses comandes de vacunes anti Covid-19, material sanitari de protecció o treballs de desinfecció d'espais.

En aquests casos, les recomanacions a seguir són aquestes:

• Desconfia de trucades en què t’ofereixin la vacuna
  • Persones que diuen ser sanitàries truquen per telèfon a gent gran per informar-los que durant els propers dies aniran a casa seva a posar-los la vacuna. Amb aquesta excusa, volen accedir als habitatges i sostreuran el que puguin.
  • La vacuna contra la Covid-19 és gratuïta. No es poden demanar diners
  • NO PERMETEU l'accés a la vostra llar a desconeguts, especialment si no he concretat cap cita
  • En cas de rebre alguna trucada d'aquest tipus, truqueu al telèfon d'emergències 112

Pel que fa a les residències per a la gent gran i centres sanitaris i socials, els estafadors es fan passar per personal del Departament de Salut de la Generalitat i sol·liciten la transferència de diners mitjançant plataformes de pagament online per a l'adquisició de vacunes, material de protecció com guants, mascaretes o EPI, i serveis de neteja i desinfecció d’espais. Truquen i amenacen de sancionar l’establiment si no es fa l’ingrés per avançat. Mencionen el nom de directius de la institució per donar credibilitat a la trucada.

• Desconfia de trucades en què t’ofereixin la vacuna, material sanitari o serveis de desinfecció
  • Mai es demana cap paga ment per les vacunes
  • Cal comprovar abans de fer cap pagament i no doneu credibilitat a les amenaces
  • No donar informació personal de les persones responsables del centre, la poden aprofitar després per cometre l’estafa
  • Per a comandes de material de protecció individual EPI, cal verificar que sigui real abans de fer cap pagament
  • En cas de dubte, contacteu amb el vostre centre de salut de referència
  • Si reps una trucada d’aquestes característiques o ets víctima de l’estafa, truca al 112 i denuncia-ho!

A Abrera,  treballem per garantir la seguretat i protecció de tothom!

• Instagram @abrerainfo i Twitter @abrerainforma

FALDO NOTICIES CORONAVIRUS CANALS COMUNICACIÓ