DIVENDRES, 29/03/2024 | 11:51 h
  • Jornada d'anellament a Abrera. Picot garse petit. Foto de Jordi Pietro
  • Jornada d'anellament a Abrera. Mastegatatxes. Foto de Jordi Pietro
  • Jornada d'anellament a Abrera. Colltort. Foto de Jordi Pietro

Localitzat i anellat al riu Llobregat una espècie emblemàtica del bosc de ribera, el picot garser petit

7/10/2020

Els ocells són bons bioindicadors ambientals. Per aquest motiu, des de l'Ajuntament d'Abrera col·laborem amb SEO/BirdLife per tal de monitorar el medi ambient a les finques municipals de Sant Hilari i de Can Morral del Riu, així com els ambients riparis del Llobregat al seu pas pel terme municipal d'Abrera. A la jornada d'anellament del mes de setembre hem pogut anellar una espècie interessant i emblemàtica del bosc de ribera: un exemplar de picot garser petit!

En aquest sentit, les dades recollides a l'estació d'anellament d'Abrera contribueixen a conèixer els moviments migratoris de les diferents espècies d'ocells, així com l'estat de les seves poblacions i a ampliar la xarxa de dades en l'àmbit europeu d’aquestes espècies.

I és per això que volem remarcar que en l'anellament del mes de setembre de 2020 de nou hem pogut anellar una espècie interessant i emblemàtica del bosc de ribera: un exemplar de picot garser petit (Dendrocopos minor). Com podeu veure a la fotografia, es tracta d'una espècie de picot de mida realment petita i, donat que sovint es mou per les capçades dels arbres, sempre és destacable la seva captura.

En els primers anys de seguiment, Abrera probablement era el punt més meridional de Catalunya amb presència de l'espècie. En els darrers anys, l'espècie ha anat ampliat la seva distribució a Catalunya. A Abrera, al llarg dels 16 anys d'anellament científic d'ocells, aquesta espècie s'ha pogut capturar unes poques vegades i per això sempre és interessant poder anellar un altre exemplar i, així, aprofitar per estudiar les característiques del seu plomatge. Gràcies a això vam poder saber que es tractava d’una femella nascuda enguany. Com que no estava anellada no podem saber on va néixer, però a partir d’ara, si torna a ser capturada ja la tenim controlada.

En aquesta jornada d’anellament, es van capturar 70 exemplars de 13 espècies diferents, entre els quals cal destacar 2 exemplars de colltort (Jynx torquilla) i 1 blauet (Alcedo atthis), dues espècies molt singulars i representatives dels ambients riparis del Llobregat que podem trobar tot l’any. També cal destacar l’anellament d’ocells migratoris transsaharians, és a dir, que han fet una aturada a Abrera per tal de reposar i alimentar-se per tal de poder continuar el seu viatge cap al centre d’Àfrica. Concretament vam anellar 12 boscarles de canyar (Acrocephalus scirpaceus) i 2 mastegatatxes (Ficedula hypoleuca).

• Instagram @abrerainfo i Twitter @abrerainforma

FALDO NOTICIES CORONAVIRUS CANALS COMUNICACIÓ