DIVENDRES, 19/04/2024 | 00:17 h
  • Jaciment de les trinxeres de la guerra civil espanyola al bosc del barri de Sant Miquel d'Abrera
  • Acte 15 anys Memorial democràtic Baix Llobregat Arantxa Galofré 2
  • Acte 15 anys Memorial democràtic Baix Llobregat Arantxa Galofré

+ 2

• Jaciment de les trinxeres de la guerra civil al bosc de Sant Miquel d'Abrera
  • Aquest estiu coneix en família el jaciment arqueològic de les Trinxeres de la Guerra Civil d'Abrera!

Presentem el jaciment arqueològic de les Trinxeres de Sant Miquel a l'acte virtual amb motiu dels 15 anys del projecte "Memorial democràtic del Baix Llobregat"

16/12/2020

La regidora de Patrimoni Cutural i Memòria Història al nostre ajuntament, Arantxa Galofré, ha exposat el projecte de recuperació de les trinxeres de la Guerra Civil del bosc de Sant Miquel d'Abrera com una de les experièncie innovadores de recuperació de la memòria històrica que s'estan duent a terme a la nostra comarca. L'acte el va organitzar el Centre d'Estudis Comarcals del Baix Llobregat (CECBLL) el passat divendres 11 de desembre, coincidint amb la commemoració del 15è aniversari de l'inici del projecte comarcal.

L’any 2005 es va donar el tret de sortida al projecte "Memorial democràtic del Baix Llobregat" i des del Centre d'Estudis Comarcals del Baix Llobregat (CECBLL) ho han volgut celebrar amb les persones que han estat implicades en el projecte. Aquesta celebració s’ha dut a terme en un acte virtual realitzat l’11 de desembre a Sant Feliu de Llobregat.

La nostra regidora es va centrar en la difusió del ajciment arqueològic de les Trinxeres de la Guerra Civil del bosc de Sant Miquel "com un lloc de memòria democràtica i històrica de gran rellevància al nostre municipi". En aquesta línia va exposar que, recentment, l'indret ha estat declarat Bé Cultural d'Interès Local i l'objectiu és "fer una divulgació didàctica del lloc, sobretot adreçant-la als joves" per fer-los coneixedors de l’episodi bèl·lic que va fer caure la II República i va obrir la cruenta Dictadura Franquista i la dura postguerra.

El jaciment arqueològic de les Trinxeres de la Guerra Civil Espanyola del bosc de Sant Miquel d'Abrera és un dels tresors històrics, monumentals, arqueològics i un dels llocs de memòria més rellevants de la vila d’Abrera. La nostra regidora va apuntar que "la seva potencialitat com a font de coneixement del nostre passat recent i de la memòria històrica i democràtica del període de la Guerra Civil Espanyola (1936-1939) el fan un paratge que convé protegir i preservar". Per això, "la voluntat del nostre ajuntament és incorporar el jaciment a la Xarxa d'Espais de Memòria Democràtica del Baix Llobregat i a la Xarxa d'Espais de Memòria del Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya".

Per això hem elaborat un vídeo promocional amb les explicacions de l’arqueòleg Òscar Augé i la recreació històrica a càrrec de DidPatri (Universitat de Barcelona) que veurà la llum ben aviat a través de les nostres xarxes socials, i també estem treballant en un dossier didàctic que servirà d'eina de treball als instituts de secundària de la zona.

Acte commemoratiu dels 15 anys del projecte "Memorial democràtic del Baix Llobregat"

L'acte celebrat el passat 11 de desembre va comptar amb la participació de Manel Martínez, regidor de cultura de Sant Feliu de Llobregat, Jordi Carbonell, conseller comarcal de Cultura i Memorial Democràtic, Xavier Menéndez, director del Programa de Memòria Democràtica de la Diputació de Barcelona i Genoveva Català, presidenta del CECBL qui va donar la benvinguda.

Primerament van explicar el projecte persones que han estat vinculades al llarg dels anys amb el desenvolupament de les diverses actuacions com ara Carles Santacana, Elionor Sellés, Neus Ribas i Maria Jesús Bono. Tot seguit la Doctora Montserrat Duch, catedràtica d’Història contemporània de la Universitat Rovira i Virgili (URV), va oferir una ponència sobre les Polítiques de memòria a l’espai públic. I l'acte va finalitzar amb un recull de quatre experiències innovadores de memòria que s’estan duen a terme a la comarca:

• Les trinxeres de la Guerra Civil del bosc de Sant Miquel d’Abrera, a càrrec d’Arantxa Galofré, regidora de Memòria Històrica d’Abrera.
  • El projecte Memori@/-s de l’oblit del col·legi Mare de Déu de la Mercè de Sant Feliu de Llobregat, a càrrec del professor Xavier Cortés.
  • Les diverses accions per a la recuperació de la memòria històrica i la lluita democràtica a Olesa de Montserrat, a càrrec de Xavier Rota, regidor de Memòria Històrica d’Olesa de Montserrat.
  • El projecte de Can Maragall de Cornellà, a càrrec d’Ot Garcia, regidor de Cultura de Cornellà de Llobregat.

A Abrera, protegim el nostre patrimoni!