DIJOUS, 28/03/2024 | 11:45 h

Presentació del Pla de gestió i desenvolupament del Parc Rural del Montserrat

15/3/2019

L'edifici de l'antic escorxador d'Olesa de Montserrat va acollir el dijous 14 de març al vespre l'acte de presentació del Pla de gestió i desenvolupament del Parc Rural del Montserrat del qual forma part l'Ajuntament d'Abrera, juntament amb 11 municipis més i la Diputació de Barcelona.

El Pla de gestió i desenvolupament del Parc Rural del Montserrat permetrà que el Parc Rural del Montserrat engegui accions fermes per promoure el territori i l’activitat que s’hi desenvolupa.

El Pla es basa en l’acord pres entre els agents públics i privats implicats i estableix un marc de cooperació i treball entre ells. Així, el Pla es constitueix com un instrument de referència per impulsar les actuacions dirigides a la preservació, la gestió i la dinamització del Parc Rural a partir de cinc línies estratègiques que es concreten en 61 mesures d’actuació, totes elles encaminades a revitalitzar econòmicament i demogràficament el territori del Parc Rural i dotar-lo d’oportunitats de futur.

Les cinc línies estratègiques d’actuació són:

• Nova pagesia i emprenedoria,  amb l’objectiu d’impulsar i enfortir el sector agroalimentari per garantir la continuïtat la viabilitat i la modernització de les activitats agràries.
  • Posar en valor el territori, a partir d’identificar i promocionar els productes i serveis que ofereix el Parc Rural del Montserrat.
  • Territori endreçat, fent compatibles els valors naturals i la preservació del paisatge amb la realització d’activitats econòmiques.
  • La ruralitat com a oportunitat, amb el foment de les activitats econòmiques i el teixit social del territori rural.
  • Xarxes i governança:  promoure la cooperació i el treball en xarxa entre els agents del territori per tal d’impulsar el coneixement i assolir objectius comuns i col·lectius.

Constitució de l'Associació del Parc Rural del Montserrat

El 12 de febrer passat es va signar a Collbató l'acta fundacional de l'Associació que presideix l'alcalde de Collbató, Miquel Solà, i a la que l'alcalde d'Abrera, Jesús Naharro, n'és el secretari, i es va crear formalment l'entitat integrada per 12 municipis de les comarques del Baix Llobregat, el Bages, l'Anoia i el Vallès Occidental: Abrera, Olesa de Montserrat, Collbató, El Bruc, Piera, Castellolí, Marganell, Sant Vicenç de Castellet, Vacarisses, Viladecavalls, Ullastrell i Rellinars.

El Parc Rural del Montserrat és un projecte promogut per municipis de l'entorn de la Muntanya de Montserrat amb la Diputació de Barcelona per desenvolupar l’activitat productiva econòmica agrícola, ramadera i forestal en aquest territori.  El Ple Municipal del nostre Ajuntament va aprovar, en la sessió ordinària del dijous 31 de gener de 2019, la participació del nostre consistori i els estatuts de l'Associació del Parc Rural del Montserrat amb els vots favorables de tots els grups municipals.

El Parc Rural del Montserrat arrenca l’any 2004 a iniciativa dels municipis de Collbató, Olesa de Montserrat, Esparreguera i el Bruc. Aquest compromís es va formalitzar aleshores amb la signatura d’un primer conveni de col·laboració i, més endavant, l’any 2006, amb l’adhesió a la  Carta per a la preservació, la millora,  el desenvolupament i la gestió del Parc Rural del Montserrat.

L’any 2018 s’aprova el conveni marc de col·laboració entre la Diputació de Barcelona i els 16 ajuntaments impulsors del Parc Rural del Montserrat. Actualment el Parc Rural del Montserrat abraça dues vegueries, Catalunya Central i Regió metropolitana de Barcelona, quatre comarques Anoia, Baix Llobregat, Bages i Vallès Occidental, i prop de 20 municipis. En total ocupa una superfície de 347,9 Km², xifra que suposa el 4,5% del territori de la demarcació de Barcelona.

• Parc Rural del Montserrat