DIJOUS, 28/03/2024 | 12:07 h
  • Intervencions preventives del Cabalbaix sobre els usos de pantalles a les escoles de primària d’Abrera  (2)

+ 1

• Intervencions preventives del Cabalbaix sobre els usos de pantalles a les escoles de primària d’Abrera  (3)

Impulsem accions preventives sobre els usos de pantalles digitals entre l'alumnat de 5è i 6è de les escoles d'Abrera a través del servei Cabalbaix

13/1/2022

Des de l'Ajuntament d'Abrera impulsem el servei Cabalbaix, el Pla supramunicipal sobre drogues i comportaments de risc que duem a terme de manera conjunta amb els ajuntaments d'Esparreguera, Olesa de Montserrat i Sant Esteve Sesrovires, que té l'objectiu de prevenir el consum de drogues i els comportaments de risc.

Ja hem iniciat les accions preventives del curs 2021-2022 a les escoles de primària d'Abrera. Per a aquest curs escolar hem inclòs dins el Pla de treball diverses intervencions preventives sobre els usos de pantalles de mòbils, video-consoles, televisió o tabletes digitals entre d'altres, adreçades a l'alumnat de cicle superior de les tres escoles de primària del nostre municipi: Escola Francesc Platón i Sartí, Escola Ernest Lluch i Escola Josefina Ibañez.

Des de l'Ajuntament hem iniciat les accions preventives del curs 2021-2022 a les escoles del nostre municipi sobre l'ús que en fa l'alumnat de 5è i 6è de primària de les pantalles digitals. En total, rebran aquestes accions preventives uns 125 alumnes i s'emmarquen dins el pla sobre drogues i comportaments de risc Cabalbaix

Les activitats les organitzem des del Servei d'Acció Social de l'Ajuntament d'Abrera conjuntament amb els equips docents i psicopedagògics dels centres educatius, intercanviant informació i descripcions dels diferents grups, i establint un calendari per a la realització de les diferents accions programades. Així, hem planificat activitats diferenciades per cursos escolars:

L'alumnat de 5è de primària de les tres escoles abrerenques realitza les següents activitats:

• Obres de teatre que tenen per títol “Estàs Pantallat?” i posteriorment compartim impressions amb l'alumnat.
  • Durant tot el curs es realitza un treball preventiu en valors a través d’uns contes anomenats “Els meus amics, el meu jardí”, que posteriorment es graven i s’emeten a la nostra emissora municipal Ràdio Abrera.

Adreçat a l'alumnat de 6è de primària, les propostes són:

• Cicle de tallers que porten per títol #Sense filtres als quals, a través de tres sessions setmanals, es treballen aspectes més concrets i específics sobre els usos de les pantalles que fan servir els i les alumnes en el seu dia a dia. Es tracta de tallers que es caracteritzen pel foment de la participació a l’aula, l’expressió d’opinions i emocions dels propis nens i nenes i la utilització real dels aparells.

Els tallers #Sense filtres es van iniciar durant el mes de novembre passat a les escoles Francesc Platón i Sartí i Ernest Lluch, i durant el mes de gener el realitzarà l'alumnat de l'escola Josefina Ibañez. Per la seva part, les obres de teatre de “Estàs Pantallat?” estan programades pel segon trimestre del curs als tres centres educatius abrerencs. Un cop hagin finalitzat, hauran rebut aquesta acció preventiva un total de 125 alumnes.

Destaca la gran utilització de tecnologia que fan servir els nois i les noies d'aquestes edats i el nombre d’hores que hi dediquen a estar connectats. La gran majoria és coneixedora dels riscs als quals poden estar-hi exposats com ara aquells que tenen a veure amb tot el relacionat amb desconeguts, a la recerca de continguts inadequats o el proporcionar dades personals...tot i que no hi ha una integració d’aquests perills.

Els nois i noies són coneixedors/es dels risc als quals poden estar-hi exposats, tot i que no hi ha una integració d'aquests perills. Des del Cabalbaix incidim en l'ús responsable de les noves tecnologies d'una forma molt participativa

Davant d'aquesta percepció, des de l'Ajuntament d'Abrera, a través del Cabalbaix, incidim en els següents aspectes:

• el temps que hi dediquen al consum de pantalles digitals
  • la qüestionable utilització d'algunes aplicacions així com vídeo-jocs que no estan recomanats per la seva edat
  • la demanda d’immediatesa en el contacte amb d’altres persones i/o les seves respostes
  • la idea de respecte
  • la importància de les imatges i el seu contingut
  • la pressió de grup i social per mostrar la intimitat
  • la privacitat
  • la idea de vida “perfecta”
  • la creació de personatges que no corresponen a la realitat de la persona

Com podeu contactar amb el servei Cabalbaix?

Des del Servei d'Acció Social de l'Ajuntament d'Abrera, mitjançant el pla supramunicipal Cabalbaix, donem una resposta estructurada al fenomen de les drogodependències i els comportaments de risc als municipis, treballant des de la prevenció, l'atenció i la reinserció. Així, oferim accions preventives sobre drogues i socioaddiccions en diferents àmbits com tallers sobre drogues i addiccions a les tecnologies en centres educatius, sessions informatives a famílies, intervencions en oci nocturn, cicles informatius a les ràdios municipals, o formació a professionals.

També oferim atenció personalitzada a tota la població a través del Servei d'Assessorament. Us podeu adreçar contactant amb el Servei d'Acció Social del nostre ajuntament (c. Major, 3), enviant un correu electrònic a l’adreça cabalbaix@cabalbaix.org o trucant al telèfon T. 653 45 45 00.  També podeu trucar al telèfon T. 93 770 29 11 o escriure'ns a serveissocials @abrera.cat

En els propers mesos ampliarem les actuacions per a nens i nenes de totes les edats. Us anirem informant!