DIJOUS, 28/03/2024 | 14:12 h

Amb l’aprovació de les ordenances fiscals per l’any 2022 apostem per potenciar les energies renovables i garantir uns serveis municipals de qualitat per a la ciutadania d’Abrera

25/10/2021

La proposta d’ordenances fiscals per a l’any 2022 presentada per l’Equip de Govern de l’Ajuntament d’Abrera té per objectiu mantenir i continuar millorant els serveis municipals, alhora que manté i augmenta algunes bonificacions com  la relativa a implantacions de plaques solars als habitatges, per tal d’avançar en les millores reals al medi ambient.

Les ordenances i taxes pel 2022 vetllen per garantir uns ingressos que permetin finançar els serveis municipals en un context en el qual s’està produint un important augment dels costos dels serveis i dels subministraments, a causa de la pujada de l’IPC i a l’hora mantenir-se en un nivell de fiscalitat moderada i fins i tot continuar efectuant bonificacions fiscals. En comptes de fer una actualització de tots els tributs, el govern municipal opta  per una actuació molt focalitzada i en línies generals les taxes municipals conserven les quotes i s’incorporen diversos ajustos en determinats preus públics.

Augmenten el nivell d’exigència als nostres serveis municipals

La regidora d’Hisenda, Maite Novell, ha explicat que “des dels Serveis Econòmics de l’Ajuntament d’Abrera destaquem que aquests ajustos permetran fer uns pressupostos adequats a les necessitats de servei i inversió que farem al nostre municipi. Cal tenir present que en 2021 els impostos municipals es van congelar, tenint en compte totes les mesures extraordinàries presses per a la prevenció de la Covid-19.

Maite Novell ha destacat que “seguim apostant per unes ordenances que cuiden les nostres famílies i el nostre poble,  i que incideixen bàsicament en les grans empreses, que per solidaritat i ser equitatius han de participar en els nostres pressupostos”.

A grans trets, els impostos mantenen la línia de fiscalitat moderada, es tornen a oferir bonificacions fiscals. En línies generals les taxes municipals conserven les quotes i s’incorporen diverses modificacions en determinats preus públics. “Seguim apostant per unes ordenances que cuiden les nostres famílies, que permeten millorar i adaptar els nostres  serveis i que incideixen bàsicament en les grans empreses”

Promoció de les energies renovables per una Abrera més sostenible

L’Equip de Govern segueix dirigint les seves polítiques de promoció a les energies renovables augmentant fins al 50% la bonificació en l’Impost de Béns Immobles (IBI) per a aquells habitatges en els quals s’hagin instal·lat sistemes per l’aprofitament tèrmic o elèctric de l’energia provinent del sol per a l’autoconsum i s’aplicarà durant 5 anys consecutius. També, com a novetat destacable d’aquesta ordenança, hi ha la incorporació d’un recàrrec en aquells immobles d’ús residencial que es trobin desocupats, d’acord amb els requisits i procediment que marqui la llei.

Pel que fa al conjunt d’impostos (IBI, IAE, impost de Circulació i Plusvàlua), es proposa la modificació d’alguns articles de la vigent Ordenança, per tal d'adaptar-la a les modificacions introduïdes en la Llei general tributària.

Es proposa també una actualització general del tipus impositiu de l’IBI, i s’incrementa el tipus en el cas dels immobles d’ús industrial que componen el 10% amb major valor cadastral del padró. Aquesta és una opció que habilita la llei en el cas d’ajuntaments que, com el d’Abrera, presten el servei de bus urbà o d’altres que van més enllà de les competències que legalment són exigibles.

Manteniment de les taxes municipals amb modificacions

En les taxes municipals, es mantenen les quotes en línies generals, tot i que s’han introduït diverses modificacions de caire tècnic:

• Per a l’expedició de documents administratius
  • Prestació dels serveis d’ensenyaments especials en establiments municipals.
  • Prestació dels serveis d’intervenció administrativa en l’activitat dels ciutadans i les empreses a través del sotmetiment a prèvia llicència,
    comunicació prèvia o declaració responsable, així com pels controls posteriors a l’inici de l’activitat, els controls periòdics i les revisions periòdiques.
  • Per l’aprofitament especial del domini públic local, a favor d’empreses explotadores de serveis de subministraments d’interès general.
  • Per a la prestació de serveis esportius.

Per últim, també s’han fet diverses modificacions als següents preus públics:

• Per a la prestació del servei d’escola bressol.
  • Per activitats i tallers.
  • Per activitats de caire festiu i/o cultural.

De forma concloent podem afirmar que aquestes ordenances fomenten i bonifiquen la instal·lació de plaques solars en els habitatges i permet actualitzar els costos dels subministraments energètics amb l'objectiu clar de poder construir uns pressupostos socials, que mantenen i amplien els serveis i les inversions municipals que milloraran el nostre poble.

Les ordenances fiscals per l’any 2022 van ser aprovades en la sessió extraordinària del Ple Municipal, que es va dur a terme mitjançant videoconferència el dijous 21 d'octubre, amb 13 vots a favor, 1 abstenció i 3 en contra (vots a favor de l'Equip de Govern: PSC (11) i ERC (2); l'abstenció de C's (1) i els vots en contra d'Ad'A (2) i Abrera en Comú (1).