DIVENDRES, 19/04/2024 | 15:06 h
  • Atenció escoles! En els propers dies rebreu als centres un lot de llibres del patrimoni cultural i ambiental del nostre municipi!
  • Jaciment de les trinxeres de la guerra civil al bosc de Sant Miquel d'Abrera

+ 2

• Església de Sant Pere d'Abrera
  • Ràdio Abrera Sala Fernando Espallargas

Fem entrega de diferents recursos relacionats amb el nostre patrimoni cultural i ambiental als centres d'infantil, primària i secundària d'Abrera

Apropem a l'alumnat a la comprensió de les seves arrels culturals i així, del medi social i natural

5/11/2020

Des de l'Ajuntament d'Abrera hem fet entrega de diversos recursos educatius als centres d'infantil, primària i secundària del nostre municipi. Els centres educatius podran fer ús d'aquests recursos adaptant-los a les seves programacions. D'aquesta manera, el nostre alumnat, independentment del centre on estudiï, podrà conèixer i connectar-se amb el patrimoni històric del seu entorn més proper. També convidem les famílies a gaudir amb els seus fills i filles d'aquestes propostes!

Tenint en compte les peculiaritats d'aquest curs escolar, a causa de les mesures de prevenció de la Covid-19, des de la Regidoria de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica i la Regidoria d’Educació del nostre consistori hem apropat a les escoles diferents recursos amb valor formatiu i integral, que aproparà als i les estudiants a la comprensió de les seves arrels culturals, del medi social i natural que ens envolta.

D'aquesta manera, també impulsem la sensibilització i preocupació per la conservació i el respecte cap els monuments més propers a la identificació cultural i històrica del nostre municipi.

Els diversos recursos i informació que hem fet arribar als centres educatius, que l'alumnat també pot gaudir en família, són els següents:

• Plafons informatius a diferents elements patrimonials abrerencs
    El 2018 vam instal·lar arreu del municipi set plafons informatius que us animem a visitar i compartir amb l’alumnat abrerenc. El passat 2019 vàrem incorporar un vuitè plafó al jaciment de les trinxeres de la Guerra Civil Espanyola (barri de Sant Miquel), coincidint amb el 80è aniversari de la seva construcció per part de les tropes republicanes. Aquests tòtems informatius posen a la vostra disposició una ruta històrica per alguns dels llocs claus de la història de la nostra vila.

Els vuit elements patrimonials que podeu visitar i teniu senyalitzats són:
    • Església de Sant Pere d’Abrera i la seva sagrera (passeig de l'Església, número 9)
    • Carrer Major i plaça de la Creu
    • Carrer de la Font i safareigs públics del segle XIX
    • Cementiri Vell (darrera del Pavelló Esportiu Municipal, al pg. de l'Església, 22) i estació dels Ferrocarrils Generals Catalans (FGC) (pg de l'Estació, 44)
    • Barri del Rebato i la tradició dels porrons
    • Santa Maria de Vilalba, “El Suro” (pl. de l'Església, número 1)
    • Castell de Voltrera. (camí del Castell de Voltrera, Barri de Can Vilalba. Coordenades 41º31’ 31'' N. 1º55’ 37" E)
    • Trinxeres de la Guerra Civil Espanyola del bosc de Sant Miquel. Accés pel camí forestal Coordenades: 41º31’49.7”N 1º55’04.1”E (Barri de Sant Miquel d’Abrera)

A banda també comptem amb dos altres elements patrimonials que senyalitzarem pròximament com són el Conjunt arqueològic, històric i monumental de Sant Hilari d’Abrera, el Pou de glaç d’en Margarit (Torrent Gran) i el monument de Land Art Caramell. Aquests dos elements actualment es troben en procés d’estudi per part dels i les arqueòlogues i, per tant, no són visitables fins a nou avís.

• Programa a Ràdio Abrera
    Us animem també a escoltar les audicions del programa de Ràdio Abrera ‘A Abrera sí que hi ha res’, un espai de divulgació històrica i patrimonial on el tècnic de Patrimoni Cultural i Memòria Històrica d’Abrera posa en relleu les característiques, novetats i secrets dels elements patrimonials del municipi. Podeu consultar més informació fent clic aquí.
  •  Vídeo 'Descobrim Abrera'

A banda us recomanem visualitzar el clip ‘Descobrim Abrera’, que l’Ajuntament va elaborar amb l'alumnat del casal d’estiu 2019, on són els mateixos nens i nenes els qui expliquen la història d’Abrera i els seus atractius principals a nivell patrimonial. Visualitzeu-lo clicant aquí!

I aquests llibres, que trobareu a la Biblioteca Josep Roca i Bros d'Abrera (Federico Garcia Lorca, 17):

• Soler Sala, Maria. L'Església de Sant Pere d'Abrera : estudi sobre la seva evolució històrica. Abrera : Ajuntament d'Abrera, 2000
  • Sola Carrión, Antònia. Abrera: un poble per a tothom. Abrera : Ajuntament d'Abrera, 1999 (Disponible a la Biblioteca Josep Roca i Bros d’Abrera)
  • Fosalba i Domènech, Montserrat. La Guerra civil a Abrera. Abrera : Ajuntament d'Abrera, 2001
  • Pérez Prieto, David. Guia de les plantes silvestres d'Abrera. Abrera : Ajuntament d'Abrera, 2007

Des de l’Ajuntament desitgem que aquest recull d’eines i recursos puguin ser del vostre interès i també volem agrair als centres educatius el gran esforç que sempre fan i sobretot en aquest curs tan singular per l’èxit escolar i el desenvolupament integral com a persones dels nostres veïns i veïnes més menuts i menudes. Convidem a les famílies d'Abrera a fer ús també d'aquests recursos del nostre patrimoni.

• Descobrim Abrera! Vídeo de Patrimoni Cultural i Educació