DIVENDRES, 29/03/2024 | 16:40 h

Comença la campanya de vacunació contra la grip

23/10/2017

Aquesta setmana ha començat la campanya de vacunació contra la grip amb l’objectiu d’evitar les complicacions d’aquesta malaltia en les persones amb problemes de salut crònics o edat avançada. Els veïns i veïnes d’Abrera que vulguin vacunar-se han de concerta visita prèvia amb el servei d’infermeria del seu ambulatori de referència.

La grip és una malaltia respiratòria vírica que s'encomana fàcilment d'una persona a una altra. A Catalunya arriba amb l'hivern, la majoria de les vegades a partir de la segona quinzena de desembre, i s'incrementa habitualment durant les primeres setmanes de gener.

Símptomes de la grip
Produeix febre elevada, tos, mal de cap i malestar general. En la majoria de casos, les persones es recuperen en una o dues setmanes sense necessitat de rebre tractament amb fàrmacs específics. Els antibiòtics no curen la grip. És important seguir unes bones pràctiques d’higiene.

En els infants molt petits, la gent gran, les persones amb malalties greus i les persones amb diverses malalties cròniques pot provocar complicacions greus que requereixen actuacions específiques. La millor manera de prevenir la grip és amb la vacunació.

Qui s’ha de vacunar?

La vacunació contra la grip estacional s'adreça especialment a les persones que tenen un alt risc de complicacions si pateixen la grip, com ara:

Persones de 60 anys d'edat o més.

Persones internades en institucions tancades: residències geriàtriques, centres de malalties cròniques i malalties mentals, etc.

Adults i infants amb malalties pulmonars o cardiovasculars cròniques, incloent-hi l'asma.

Adults i infants que han estat sotmesos a vigilància mèdica o hospitalització durant l'any anterior a causa de malalties cròniques metabòliques (incloent-hi la diabetis mellitus), malalties renals o hepàtiques cròniques, hemoglobinopaties i anèmies, asplènia, malalties neuromusculars greus o immunosupressió (incloent-hi les causades per medicació o pel virus de la immunodeficiència humana).

Persones amb obesitat mòrbida.

Infants i adolescents (dels sis mesos als divuit anys) tractats durant un llarg temps amb àcid acetilsalicílic i que, per tant, poden desenvolupar la síndrome de Reye (dany cerebral agut i problemes hepàtics de causa desconeguda) després de la grip.

Dones embarassades.

També s'adreça a les persones o grups que poden transmetre la grip a persones en situació d'alt risc, com ara:

Professionals de la salut, tant de l'atenció primària com de l'hospitalària.

Treballadors d'institucions com residències geriàtriques o centres de malalts crònics, que tinguin contacte amb malalts o residents.

Professionals d'assistència domiciliària a persones d'alt risc (infermeria, voluntariat, etc.), i persones que conviuen amb persones d'alt risc (incloent-hi els infants).

Uns altres grups als quals es recomana la vacunació són:

Persones que realitzen serveis essencials per a la comunitat, per tal de minimitzar la interrupció de la seva activitat durant els brots gripals: policies, bombers, personal de protecció civil, etc., i

Viatgers internacionals: persones dels grups de risc no vacunades durant la temporada gripal i que es dirigeixin a zones tropicals en qualsevol època de l'any o a l'hemisferi sud entre els mesos d'abril i setembre.

Telèfon i horaris d’atenció a la ciutadania

El telèfon per concertar visites pels tres centres ambulatoris del nostre municipi és el 93 326 89 01. A l’ambulatori del nucli urbà, ubicat al carrer Manresa, l’horari d’atenció a la ciutadania és de dilluns a divendres de vuit del matí a nou del vespre. A l’ambulatori de Santa Maria de Vilalba, els dimarts de vuit del matí a tres de la tarda, i els dijous, de dues del migdia a nou del vespre. A Can Vilalba, l’horari d’atenció és dilluns, dimecres i divendres de vuit del matí a tres de la tarda.

Vacuna anual

El virus de la grip canvia cada any. Per tant, cal tornar-se a vacunar de nou. La grip pot comportar moltes complicacions de salut, fins i tot la mort, sobretot entre persones grans i persones amb malalties cròniques. Precisament, un dels objectius d’aquesta campanya és el de millorar la cobertura de vacunació en persones amb problemes de salut crònics i condicions de risc.

Símptomes
Els principals símptomes de la grip són febre alta (més de 38 ºC), calfreds, malestar general, tos intensa i persistent, mal de cap i dolors musculars. Té una durada de 5 a 7 dies, tot i que alguns dels símptomes poden durar una setmana o dues, i és cert que alguns dels símptomes es poden confondre amb els del refredat comú.