Logotip Ràdio Abrera 107.9FM
  • Mesures per celebrar la Castanyada 2020

MEMÒRIA HISTÒRICA

30/10/2020

El Cementiri Vell acollirà el diumenge 1 de novembre un nou homenatge a les persones afusellades l'any 1939

El diumenge 1 de novembre, festivitat de Tots Sants, els Ajuntaments d'Abrera i Olesa de Montserrat visitarem un any més el cementiri vell per realitzar una ofrena floral i homenatge en record dels veïns d’Olesa de Montserrat que van ser afusellats el 19 de febrer de 1939 en aquest recinte. L'acte es realitzaràa les 12 h seguint totes les mesures de prevenció per la prevenció i contenció de la Covid-19.

Els fets de febrer del 1939 estan recollits al llibre de l’historiador Oriol Dueñas  “La violència d’uns i altres. La repressió de la guerra i la postguerra 1936-1945. El cas d’Olesa de Montserrat”. Segons recull Dueñas, el 13 de febrer de fa 80 anys va tenir lloc l’entrada de les tropes franquistes al municipi. Aleshores, va ser quan es va constituir de forma definitiva una comissió gestora del nou ajuntament. I algunes de les famílies que havien patit la pèrdua d’un familiar pels fets violents de rereguarda durant la guerra civil van començar a pressionar les noves autoritats perquè fossin castigats de manera exemplar els autors o responsables indirectes dels assassinats.

Davant les constants peticions, el responsable militar d’Olesa, el capità habilitat d’infanteria del 21 Batallón de Zaragoza Mariano Pérez, va autoritzar la detenció dels considerats responsables dels assassinats comesos durant la guerra. Van ser detingudes i empresonades una trentena de persones, que van ser tancades a l’edifici del Círcol Federal Democràtic i Obrer, antic centre de reunions de les forces progressistes de la vila. Entre els detinguts hi eren l’antic alcalde d’Olesa entre abril de 1931 i 1934 i al 1936, Fèlix Figueras i Aragay, i altres excàrrecs electes com Joan Jané, Josep Bayona o Martí Lahosa.

Un cop fetes les detencions es va iniciar a l’edifici del Círcol el que ha estat conegut a Olesa com el “judici de les vidues” a causa de la important participació que van tenir moltes de les dones dels assassinats entre 1936 i 1937. Un cop acabat, van quedar retingudes una vintena de persones. Algunes van ser condemnades a mort, menys 14 dels acusats, entre ells Fèlix Figueras i Aragay i Joan Jané Casajoana, ja que davant els dubtes per la seva teòrica responsabilitat, el capità habilitat Mariano Pérez va decidir que era millor traslladar-los a Barcelona i que fossin jutjats per un tribunal militar. Familiars de les víctimes, però, van seguir pressionant el capità Pérez, que finalment es va deixar convèncer i va decidir que l’endemà, durant el trasllat a Barcelona, aquelles persones serien afusellades. L’afusellament va tenir lloc la matinada del 19 de febrer de 1939 al cementiri d’Abrera.

Les persones afusellades el 19 de febrer de 1939 van ser:

José i Juan Campos Peris (es desconeix si van sobreviure o no)

Juan Garrido Abad (sobreviu però torna a ser afusellat l’endemà a Olesa)

Mateo Hinojosa Izquierdo (afusellat)

José Martínez López (afusellat)

Juan A. Martínez Moreno (sobreviu, exiliat a França)

Juan Pérez Garviche (sobreviu, trobat i assassinat temps després)

Juan Heredia Martínez (afusellat)

Ramon Badia Blasi (afusellat)

Josep Bayona Vidal (afusellat)

Fèlix Figueras Aragay (afusellat)

Josep Font Cugat (afusellat)

Ginés González Gallardo (malferit, mort a casa seva a Olesa)

Martí Lahosa Queralt (afusellat)

Joan Jané Casajoana (afusellat)

José Martí Pons (afusellat)

Tomàs Matas Campaña (afusellat)

Jaume Picas Vila (afusellat)

Joana Piñero Fernández (afusellada)

Lluïsa Xifré Morros (afusellada)

Enric Cortell i Ramon Massagué, dos veïns d’Abrera que van ajudar a fugir a Juan Garrido Abad i que van ser afusellats l’endemà amb ell.

Recomanacions en els cementiris destinades als i les visitants:

• És obligatori l’ús de mascareta en tot moment excepte per a persones que n’estiguin exemptes per motius de salut.
  • Seguiu les indicacions d'aforament, les entrades i sortides i recorreguts indicats per l'Ajuntament, mantenint sempre la distància d'1,5 metres.
  • Limiteu el temps d'estada.
  • Es poden dipositar flors en els nínxols respectant les distàncies de seguretat i fent ús de gel hidroalcohòlic abans i després de l'ofrena.
  • No es pot menjar ni beure al recinte.

Des de l'Ajuntament d'Abrera demanem extremar les mesures d'autoprotecció per la prevenció i contenció de la Covid-19.

• Instagram @abrerainfo i Twitter @abrerainforma

FALDO NOTICIES CORONAVIRUS CANALS COMUNICACIÓ

AJUNTAMENT D’ABRERA, Pl. de la Constitució, 1 - informacio@abrera.cat - Atenció: 93 770 03 25

RÀDIO ABRERA, C. Casamada, 14 - info@radioabrera.cat - Atenció: 93 770 23 34