DIJOUS, 18/04/2024 | 04:24 h

Preservem la memòria oral del municipi amb el projecte ‘Abrera, l’abans’

15/2/2017

Des de la regidoria d’Acció Cultural i Patrimoni de l’Ajuntament d’Abrera hem posat en marxa el mes de gener el projecte “Abrera, l’abans”, que té com a objectiu preservar la memòria oral de la vila, elaborant una sèrie d’entrevistes a veïnes i veïns del municipi.

Els ciutadans i ciutadanes entrevistats van conèixer el poble abans de les onades immigratòries dels anys 50 i 60. La seva veu i memòria servirà per a reconstruir la història recent del municipi, alhora que captarà de primera mà la veu dels seus protagonistes. Ells exposaran com era la vida quotidiana a l’Abrera de fa seixanta anys, una Abrera de pocs carrers, de masies i de tradicions que, malauradament, no ens han arribat.

Aquest projecte contempla una segona part -a elaborar més endavant- en què també es donarà veu als abrerencs i abrerenques que es van instal·lar al poble aquells anys, sense els quals tampoc es podria explicar la realitat i l’actualitat de la vila. El projecte es difondrà a la ciutadania mitjançant diversos canals i activitats perquè la veu de les generacions passades arribi a tots els abrerencs d’avui.

Tractament del Fons fotogràfic de l’Arxiu Històric d’Abrera

L’Arxiu Històric, situat a l’edifici de la Casa de la Vila, disposa d’un fons de més de quatre mil fotografies històriques de la vila d’Abrera. El seu valor per conèixer la història recent del municipi i la seva sorprenent evolució i creixement és incalculable.

Fins avui mai s’havia aplicat a consciència una ordenació i catalogació seriada d’aquest enorme arxiu fotogràfic. Per aquest motiu, des de la Regidoria d’Acció Cultural i Patrimoni de l’Ajuntament d’Abrera hem realitzat un Pla d’Ocupació destinats a catalogar i registrar detalladament en una base de dades totes les imatges emmagatzemades -1a fase- i, posteriorment, a digitalitzar-les -2a fase, actualment en execució amb el suport parcial del Pla d’Ocupació- a fi de conservar-les i posar-les, en un futur no gaire llunyà, a disposició de la ciutadania.