DIMECRES, 26/09/2018 | 00:52 h

• L'OMIC assessorarà els veïns afectats per les ‘clàusules sòl’

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) assessorarà els veïns afectats per les 'clàusules sòl'

17/1/2017

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) orientarà i assessorarà a la població afectada per les clàusules d’interès mínim a les seves hipoteques, conegudes com a "clàusules sòl”, i facilitarà eines per a fer les oportunes reclamacions.

La clàusula sòl, inclosa durant anys pels bancs espanyols en les hipoteques de milions d'usuaris, posa un límit a les baixades de l'euríbor, de tal manera que els consumidors no podien beneficiar-se totalment d'una rebaixa dels interessos a pagar pel seu préstec quan aquest índex superava (a la baixa) el límit estipulat per aquesta clàusula.

Clàusules abusives

El Tribunal Suprem va declarar el 9 de maig de 2013 que aquestes clàusules eren abusives, ja que els consumidors no havien estat degudament informats de les implicacions pràctiques. Però al·legant raons d'estabilitat financera, va decidir limitar en el temps els efectes d'aquesta declaració, obligant als bancs només a tornar els diners a partir de la data de la sentència.

La sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), de data 21 de desembre de 2016, exposa que la limitació de temps que va estipular el Suprem resulta una desprotecció dels consumidors "incompleta i insuficient i no constitueix un mitjà adequat i eficaç perquè cessi l'ús de les clàusules abusives", en contra del que exigeix ​​la Directiva 93/13.

La darrera sentència del TJUE obliga  a les entitats financeres espanyoles a retornar els diners cobrats per aquestes clàusules si són abusives. A més, els efectes retroactius de la sentència són totals i no des del 2013, com en un principi el Tribunal Suprem espanyol havia dictaminat, aspecte que fa que el nombre de persones afectades sigui més gran.

Recomanacions

L'oficina municipal aconsella fer un seguit de passos per saber si s’està afectat, quina quantitat econòmica implica i de quina manera fer la reclamació. Així, el primer pas a fer és comprovar si en l’escriptura de la hipoteca existeix aquesta clàusula. Després, caldrà determinar l’import que suposa.

L’OMIC facilitarà els tràmits a les persones interessades per reclamar al servei d’atenció al client de l’entitat bancària corresponent perquè puguin reclamar les quantitats que els pertoquin. Si el banc contesta desfavorablement o no contesta en dos mesos –i si no es preveu per part del govern cap altra via alternativa a la judicial–, es donarà informació de la via judicial.

D’altra banda, el servei creu que és important que les persones afectades esperin un temps prudencial abans d’iniciar un procés judicial, en previsió de què el govern espanyol engegui algun procediment extrajudicial com va fer en el cas de les anomenades “preferents”.

En cas que s’accepti un procediment de resolució a les reclamacions per via extrajudicial –de mediació o arbitratge–, s’oferirà el servei d’assessorament al respecte, així com ajut per emplenar les corresponents sol·licituds.

Des de l’OMIC s’aconsella també no signar cap oferta que pugui fer el banc sense haver-la contrastat abans.

Més informació:
OMIC
Edifici del Mercat Municipal

c/Martorell, 20 1a planta

Horari: Dimarts d' 11 a 13 h.

Responsable del servei: Núria Esteban
estebanjn@ajuntamentabrera.cat