DIJOUS, 28/03/2024 | 17:23 h
  • Mallerenga carbonera (Parus major) fotografiada durant les tasques d’anellament d’ocells a Abrera

Continuem fent el seguiment d’ocells a Abrera i treballem per organitzar jornades d'anellament obertes a tota la població

23/3/2021

Des de fa prop de 20 anys la Sociedad Española de Ornitología (SEO/BirdLife) efectua tasques de seguiment de les poblacions d’aus a Sant Hilari i a Can Morral del Riu amb una estació d'anellement científic d'ocells amb el suport de la regidoria de Medi Ambient de l’Ajuntament d’Abrera. Estem treballant per poder organitzar activitats a l'aire lliure de divulgació de les tasques d'anellament d'ocells a Abrera. A causa de les mesures de prevenció de la Covid-19, aquestes activitats només es podran fer en grups molt reduïts i amb cita prèvia. Si hi esteu interessats, apunteu-vos!

El riu Llobregat, al seu pas pel terme municipal d’Abrera, alberga nombrosos hàbitats i espècies animals de gran importància per al manteniment de diversitat biològica dels ambients riberencs mediterranis i que es troben inclosos a la Directiva Hàbitats (Directiva 92/43/CEE del Consell de 21/5/1992) i la Directiva Aus (Directiva 2009/147/CE del Parlament Europeu i del Consell de 30/11/2009) de la Unió Europea.

Entre algunes de les aus rellevants que habiten o freqüenten aquest corredor s’hi troben nombroses espècies aquàtiques i limícoles, així com també mamífers, com la llúdria europea (Lutra lutra). Pel que fa als rèptils hi destaquen la tortuga de rierol (Mauremys leprosa) i la tortuga d’estany (Emys orbicularis). Aquestes i altres espècies de vertebrats estan catalogades amb un o més estatus de protecció d’àmbit autonòmic, estatal i internacional.

Des de fa prop de 20 anys la Sociedad Española de Ornitología (SEO/BirdLife) efectua tasques de seguiment de les poblacions d’aus a Sant Hilari i a Can Morral del Riu amb el suport de la regidoria de Medi Ambient de l’Ajuntament d’Abrera. Al llarg d’aquests anys s’han detectat nombroses espècies d’aus amenaçades a la zona riberenca d’Abrera i el seu entorn, entre les quals hi ha l’agró blanc (Egretta alba), l’agró roig (Ardea purpurea), l’àguila calçada (Hieraaetus pennatus), l’àguila cuabarrada (Aquila fasciata) i el botxí (Lanius meridionalis).

A més, SEO/BirdLife manté una estació d’anellament científic d’ocells a Sant Hilari, que és una de les més antigues de Catalunya (funcionant de forma continuada). Aquesta estació d’anellament realitza les seves tasques amb una periodicitat mensual, a banda de les feines de seguiment de les poblacions d’ocells, amb ornitòlegs i voluntaris i voluntàries lligats/des a aquesta societat de conservació i recerca.

Gràcies a aquestes tasques, hem pogut conèixer millor la importància de l’espai natural riberenc d’Abrera en el context dels ambients mediterranis europeus i monitoritzar-ne l’estat de conservació.

Jornades d'anellament obertes a la ciutadania

En aquests moments estem treballant en la organització d'activitats a l'aire lliure de divulgació de les tasques d'anellament d'ocells a Abrera. A causa de les mesures de prevenció de la Covid-19, aquestes activitats només es podran fer en grups molt reduïts i amb cita prèvia.

És per això que tothom que estigui interessat a participar-hi, pot inscriure's a través d'un formulari al que podeu accedir fent clic aquí i a l'enllaç que trobareu a la part inferior d'aquesta pàgina.

Més endavant s'informarà de les dates establertes per dur a terme l'activitat. La previsió és que, si la situació sanitària ho permet, durant aquest any a Abrera es puguin realitzar dues jornades d'anellament d'ocells obertes a la ciutadania, sempre amb el compliment de totes les mesures de seguretat establertes per les autoritats sanitàries.

Per a més informació sobre les activitats de SEO/BirdLife, també podeu visitar la seva pàgina web www.seo.org i l'enllaç que trobareu fent clic aquí.

A Abrera, protegim i el  nostre entorn natural!

• Instagram @abrerainfo i Twitter @abrerainforma

Canals Comunicació Ajuntament faldó