DIVENDRES, 29/03/2024 | 05:35 h

El llibreter i editor Joan Roca i Bros és fill d’Abrera

17/10/2019

Del llibreter i editor Joan Roca i Bros, tot i el coneixement que es té de la seva trajectòria professional, se’n desconeixia fins no fa gaire l’origen. Ara hem pogut esbrinar el seu origen: és abrerenc!

Així ho ha manifestat la bibliotecària Montserrat Riu Piqué, que durant cinc mesos va ocupar la direcció de la Biblioteca d’Abrera i actualment està investigant la vida i activitat professional del llibreter i editor. “Cercant informació en els catàlegs de les biblioteques catalanes sobre l’il·lustre arquitecte abrerenc Josep Roca i Bros, vaig adornar-me de l’existència del llibreter. La coincidència de cognoms apuntava a què Joan Roca i Bros tenia moltes possibilitats de ser originari d’Abrera, alhora que podia tenir parentiu amb l’arquitecte”, ha explicat la bibliotecària.

Joan Roca i Bros, fill d’Abrera

L'il·lustre llibreter i editor va néixer a Abrera el 26 de juny de 1830 i va morir a Barcelona el 10 d’octubre de 1898. Fill de Benet Roca, natural de Martorell, i Teresa Bros, filla de Sentmenat, va residir la major part de la seva vida a Barcelona, on es va casar amb Dolors Morera i amb la que va tenir quatre fills. Pel que fa al seu parentiu amb el prestigiós arquitecte, tot i que sembla probable, no és un fet demostrat. Segons Riu, “tots els indicis apunten a què pertanyen a la mateixa nissaga. Podrien ser cosins per part de pare, però és una hipòtesi que cal acabar de contrastar”.

Gràcies als llibres i catàlegs impresos i editats per Joan Roca i Bros, que es troben en diverses biblioteques de Catalunya, i a la recerca que n’ha fet el professor Lluís Agustí del Departament de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona, se’n pot resseguir l’activitat com a llibreter- editor aproximadament entre els anys 1863 i 1898.

Un dels aspectes a considerar de la tasca de Joan Roca i Bros és la publicació del catàleg ‘Centro de Obras de Cataluña’. Els catàlegs eren eines difusores dels fons de les llibreries i impremtes. “En el cas del ‘Centro de Obras’ comprenia una llista de llibres i diaris en venda o subscripció relacionats amb Catalunya des de diverses vessants (geografia, història, llengua i literatura) i ordenada alfabèticament per autors i títol”, ha explicat Montserrat Riu.

Un altre Roca i Bros que ja forma part dels fills il·lustres d’Abrera!