DIJOUS, 09/07/2020 | 15:34 h

Presentació del Banc de Terres del parc Rural del Montserrat

15/10/2019

El dijous 10 d'octubre, l'auditori de la Casa de Cultura d'Olesa de Montserrat va acollir la presentació del primer projecte emmarcat dins el Parc Rural del Montserrat, el Banc de Terres, que té com amb objectiu el desenvolupament de l’activitat agroalimentària dels municipis que envolten la muntanya de Montserrat. Al voltant de cent persones van assistir-hi.

A  Abrera són susceptibles de d’entrar dins del Banc de Terres al voltant de 70 finques abandonades i les terres que actualment s’estan treballant. Així, podrien formar part d'aquesta iniciativa al voltant de 198 hectàrees. L’Ajuntament d’Abrera és una de les administracions locals que, conjuntament amb la Diputació de Barcelona, treballa en el projecte per a la recuperació de  les terres agràries abandonades o en desús al municipi.

L'alcalde, Jesús Naharro, i el regidor de Medi Ambient, Xavier Serret, van participar a la reunió. Jesús Naharro va fer el primer dels parlaments institucionals, en el qual va animar a tots els presents a participar activament al Banc de Terres del Parc Rural de Montserrat.

Amb el Banc de Terres es posa disposició dels propietaris de terres i/o interessats en arrendar-ne, un seguit de serveis:

• Un servei jurídic per a la redacció i aprovació dels contractes d’arrendament.
  • Un servei tècnic d’informació i acompanyament per a propietaris i interessats en arrendar terres.
  • Un espai web amb informació de les terres disponibles (informació només accessible per als usuaris registrats).
  • Suport en la realització dels treballs de recuperació de terrenys abandonats.

La iniciativa del Banc de terres forma part del projecte europeu BCN Smart Rural cofinançat per la Diputació de Barcelona i els fons FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional), amb la voluntat de posar en contacte els propietaris de terres i persones que busquen terres per conrear, i donar el suport tècnic i jurídic que millor s’adapti a les necessitats d’ambdues parts.

Avantatges

Per als propietaris de les terres, els avantatges de participar en un banc de terres van des de poder millorar i revalorar el seu terreny, com també fer possible el lloguer de les terres i per tant, treure’n un rendiment econòmic, a banda també de disposar d’una terra ben gestionada i minimitzar el risc d’incendis forestals.

D’altra banda, per als pagesos o futurs pagesos, els avantatges van des de la possibilitat de poder disposar d’un terreny agrícola per desenvolupar el seu projecte fins a la possibilitat d’ampliar la seva explotació agrària. En el cas dels futurs pagesos, se’ls dona la possibilitat de testar la seva activitat abans de crear el seu propi negoci.

Els municipis participants en el Banc de terres del Parc Rural del Montserrat, i que es reparteixen entre les comarques de l’Anoia, el Bages, el Baix Llobregat i el Vallès Occidental, són Abrera, el Bruc, Castellolí, Collbató, Esparreguera, els Hostalets de Pierola, Marganell, Olesa de Montserrat, Piera, Rellinars, Sant Vicenç de Castellet, Ullastrell, Vacarisses i Viladecavalls.

El primer projecte desenvolupat dins el Parc Rural del Montserrat

El mes de març passat, la Diputació de Barcelona va presentar el Pla de gestió i desenvolupament del Parc Rural del Montserrat, que representava un pas important  en el camí iniciat l’any 2004 per 16 municipis dels voltants de Montserrat (entre ells el d’Abrera) i la Diputació de Barcelona.

El Pla de gestió i desenvolupament del Parc Rural del Montserrat es basa en l’acord pres entre els agents públics i privats implicats i estableix un marc de cooperació i treball entre ells. Així, el Pla es constitueix com un instrument de referència per impulsar les actuacions dirigides a la preservació, la gestió i la dinamització del Parc Rural.

Entre aquestes accions es troba l’impuls del Banc de Terres, per possibilitar que aquestes terres puguin tenir de nou una activitat agrícola i/o ramadera. En els darrers 50 anys s’ha incrementat amb escreix les hectàrees de terreny urbanitzable al territori que abraça el Parc Rural del Montserrat, mentre que s’ha reduït conseqüentment la zona dedicada al conreu. Per aquesta raó, a través del projecte del Parc Rural del Montserrat, es vol revertir aquesta situació.

AJUNTAMENT D’ABRERA , Pl. de la Constitució, 1 - informacio@abrera.cat - Atenció: 93 770 03 25