DIMARTS, 16/04/2024 | 10:06 h
  • neu

Consells de Protecció Civil en cas de nevada o onada de fred

22/2/2013

La previsió meteorològica alerta que, aquest divendres i sobretot la matinada de dissabte, una massa d´aire fred procedent del centre d´Europa passaria per sobre Catalunya i això portaria una important baixada de les temperatures, pluges i neu. Per aquest motiu és important seguir el consells de seguretat davant possibles nevades.

Si sou a casa o en un edifici:
Cal escoltar la ràdio, fer un ús correcte de la calefacció i desconnectar els aparells elèctrics que no siguin necessaris. Evitar tenir estufes de llenya, carbó o gas i brasers en llocs tancats.
A zones aïllades o no urbanes mantenir un rajolí constant d´aigua a les aixetes per evitar que es congelin les canonades i apagar els recs automàtics.
En cas de nevada, col·laborar en la neteja de les voreres de davant de casa i dels camins d´accés a casa a les zones rurals. I en cas que hi hagi neu acumulada als terrats, terrasses o balcons, retirar-la sense abocar-la a la via pública.
Disposar dels medicaments necessaris en el cas de tractaments perllongats o malalties cròniques. I no treure les escombraries al carrer quan no funcioni el servei de recollida.

Si heu de sortir al carrer:
Abrigar-se bé, amb peces de roba lleugeres, l´una sobre l´altra, i protegir sobretot la cara i el cap evitant que l´aire fred entri directament als pulmons.
Evitar fer esforços físics intensos i no deixar que les persones d´edat avançada ni tampoc els més petits surtin a l´exterior.

En cas d´agafar el cotxe:
Sortir només si és imprescindible, seguint els consells del Servei Català de Trànsit. Consultar l´estat de les vies i la seva afectació i buscar rutes segures no afectades per la nevada. Circular per les rutes principals i autopistes, evitar circular de nit i procurar no viatjar sols.
També cal posar atenció especial a l´estat del vehicle tant pel que fa al seu manteniment com a l´equipament adequat.

Consells de conducció en cas de neu:
Conduir amb velocitat moderada, no utilitzar les marques deixades per altres vehicles i posar les cadenes.
Encendre els llums d´encreuament i els de boira. No realitzar avançaments si les condicions no són favorables i mantenir força distància de seguretat.
Si comença a nevar, conduir amb molta suavitat i lentitud, desaccelar sense frenar, i Frenar suaument amb trepitjades lleus i successives del pedal.

Si el temporal us agafa dins del cotxe:
Intentar buscar refugi. Si no, quedar-se dins del cotxe amb la calefacció encesa i la finestra una mica oberta.
No adormir-se amb el motor en marxa i mantenir net el tub d´escapament.

El telèfon d´emergències és el 112.

Podeu ampliar tota la informació a la secció de Protecció Civil a la portada d´aquest mateix web on podreu consultar els avisos de la situació meteorològica i consells a la població així com adreces web del Servei Meteorològic de Catalunya.

Gencat. Protecció Civil

Divendres, 22 de febrer de 2013