DIVENDRES, 19/04/2024 | 19:21 h

Instal·lació de caixes niu sota el pont de la B-40, un pas més per la biodiversitat

12/2/2013

L´Ajuntament d´Abrera, a través de la regidoria de Medi Ambient, i SEO/BirdLife, amb la Demarcació de Carreteres de Catalunya del Ministeri de Foment, han realitzat la col·locació de caixes niu per a falciots, ballesters i ratpenats com una de les mesures de mitigació de l´impacte ambiental de la B-40 al seu pas pel municipi.

Els falciots i ballesters són dues espècies insectívores que s´alimenten en vol i que passen els hiverns a l´Àfrica i retornen a casa nostra per criar. Malgrat estar considerada com una espècie en estat de conservació segur, aquest fet podria canviar pels seus problemes de conservació i la dificultat de nidificació. Els edificis moderns ja no disposen, com els antics, de forats de ventilació, golfes o doble sostre on acostumaven a fer els seus nius.

A més de l´actuació de col·locació de caixes niu, a través de l´acord de custòdia entre l´Ajuntament i SEOBirdlife s´han dut a terme, a la zona, diferents accions directes de conservació com l´eliminació i control d´espècies exòtiques invasores, la plantació de vegetació autòctona  per ajudar a regenerar la vegetació de ribera, la retirada de runes i deixalles, o la regulació de l´entrada de vehicles de motor. Des de la regidoria de Medi Ambient s´han supervisat aquestes tasques i també s´han fet actuacions de sensibilització ambiental com xerrades, jornades d´anellament o exposicions, tant per a la població local com per als escolars.

Des de l´any 2002 l´Ajuntament d´Abrera i SEO/BirdLife tenen un acord de custòdia del territori per fer el seguiment i propostes de gestió i actuació a les finques municipals de Can Morral del Riu i Sant Hilari, indrets inclosos des de el 2006 a la xarxa Natura 2000.

El riu Llobregat és el principal connector biològic de la comarca i es troba fragmentat tant per zones urbanes com per infraestructures viàries o de transport, essent la més recent la de l´Autovia Orbital de Barcelona B-40 que, al seu pas per Abrera, presenta un gran viaducte que creua el riu Llobregat.

Instal·lació de les caixes niu (Jordi Prieto. SEOBirdlife)

Detall de les caixes niu (Jordi Prieto. SEOBirdlife)

Falciot negre (Juan Bécares. SEOBirdlife)

Dimarts, 12 de febrer de 2013