DIVENDRES, 29/03/2024 | 13:40 h

Commemorem els 80 anys del final de la Guerra Civil Espanyola amb la presentació d'una novel·la i una conferència

11/2/2019

Més de 70 persones van assistir, el divendres passat 8 de febrer, a l'acte de commemoració dels 80 anys del final de la Guerra Civil Espanyola (1936-1939), que va tenir lloc a la Casa de Cultura, amb la presentació de la novel·la històrica "Vermell: la sangre de la vida" i una conferència sobre el jaciment de les Trinxeres de la Guerra Civil del Bosc de Sant Miquel.

L'esdeveniment va comptar amb la presència del nostre alcalde, Jesús Naharro, i del regidor d'Acció Cultural i Patrimoni, Miquel Tomàs,

L'alcalde va presentar l'acte de commemoració dels 80 anys del final d’aquell dolorós conflicte bèl·lic que va ser la Guerra Civil Espanyola. Jesús Naharro va destacar que "la nostra vila, com tots els pobles i ciutats del nostre país, va rebre el dur embat no només de la guerra, sinó també de la postguerra. Una postguerra duríssima que va portar una terrible dictadura, l’exili per a molts defensors i defensores antifeixistes i penúria econòmica als nostres avis i àvies. Avui estem aquí en homenatge i record de tota aquella gent".

El regidor d'Acció Cultural i Patrimoni, Miquel Tomàs, va explicar que des de l'Ajuntament, som "conscients que el patrimoni no només són els jaciments arqueològics, els monuments o les tradicions culturals. El patrimoni són també les persones, la seva memòria, el rastre que han deixat per aquest poble, en definitiva el seu record. Tenim el deure de recollir el seu testimoni".

Secrets guardats durant generacions
L'acte va constar de dues parts. La primera va ser la presentació de la novel·la "Vermell: la sangre de la vida", d’Ariel Germán Vila (Córdoba, Argentina, 1973). L'autor és historiador, músic i docent amb arrels familiars a Abrera i Martorell. Es va llicenciar en Història a la Universitat de Barcelona i ha treballat com a historiador, antropòleg, músic i docent d'educació musical entre Argentina, Alemanya i Catalunya.

L’Airel Germán va presentar la seva novel·la, que narra la història d’un silenci que pugna per ser desvelat. Ariel Germán va explicar que l'obra desvela "secrets guardats durant generacions, sensacions transferides inconscientment i sorolls atàvics que remeten a altres temps, altres olors i altres sons i que són descoberts per Pau, el protagonista, un argentí fill i net de l’exili republicà".

A la presentació també hi van participar, amb la seva intervenció musical, Marisa Gerardi (a la veu) i Fletcher Anderson (a la guitarra), que van interpretar "El rossinyol" i "L’emigrant".

Les trinxeres del bosc de Sant Miquel

A la segona part de l'acte va tenir lloc una conferència a càrrec dels arqueòlegs Adám Picón i Òscar Augé, de l'empresa Patrimoni Actiu, entorn del jaciment de les Trinxeres de la Guerra Civil del bosc de Sant Miquel d'Abrera, un jaciment arqueològic de la nostra vila dels quals ells n'han estat els responsables de l'excavació i posada en valor. Les excavacions, dutes a terme per iniciativa de l'Ajuntament d'Abrera, amb el suport de la Diputació de Barcelona, han permès descobrir la naturalesa d'aquestes estructures bèl·liques construïdes ara fa just 80 anys, el gener de 1939 per la darrera lleva republicana, quan aquests preparaven la seva retirada, fugint de l'envestida de les tropes feixistes.

Els arqueòlegs van exposar els resultats de les excavacions i van presentar el jaciment en imatges. Des de l’Ajuntament donem les gràcies al nombrós públic que van assistir a l’acte.