DIUMENGE, 16/06/2019 | 19:24 h

A Abrera apostem pels nostres jaciments arqueològics!

3/1/2019

Durant el novembre i desembre de 2018 s’han dut a terme campanyes d’excavació arqueològica a dos jaciments del nostre municipi: la vil•la romana de Sant Hilari i les Trinxeres de la Guerra Civil del bosc de Sant Miquel. Ambdós llocs tenen una gran rellevància en la història de la nostra vila, ja que ajuden a comprendre el passat d’aquest municipi amb tant de potencial.

La vil·la romana de Sant Hilari és, sens dubte, un dels jaciments més interessants del país per tal d’estudiar la vida a l’imperi romà i la seva connexió històrica amb l’edat mitjana i els orígens del poblament del terme d’Abrera. El lloc, ja poblat des d’època romana, va tenir continuïtat en època medieval –moment en que es va erigir la capella de Sant Hilari- i, posteriorment va integrar-se a la xarxa de masies i masos d’Abrera amb la construcció del Mas de Sant Hilari, que li ha donat continuïtat fins a l’actualitat. Els encarregats de les excavacions a les estructures arqueològiques que han sorgit al voltant de l’ermita són l’empresa Tríade Serveis Culturals, sota la direcció de l’arqueòloga Inma Mesas i l’equip de Xavier Esteve, assessorats científicament pels catedràtics arqueòlegs de la Universitat de Barcelona Gisela Ripoll i Francesc Tuset. Ben aviat es faran públics els resultats dels seus treballs, per tal que la ciutadania pugui conèixer millor aquest bell paratge d’Abrera i el seu important llegat històric i natural.

D’altra banda, el jaciment de les Trinxeres de la Guerra Civil del bosc de Sant Miquel és un lloc clau per entendre la retirada de les tropes republicanes durant els darrers episodis de la Guerra Civil Espanyola, l’any 1939. L’arqueòleg Òscar Augé, de l’empresa Patrimoni Actiu, conjuntament amb l’arqueòleg Adam Picón, han estat els responsables de dur a terme els treballs d’excavació al que és el jaciment més recent de la nostra vila, on es poden apreciar diverses línies de trinxeres excavades directament al sòl, refugis i pous per a ubicar-hi maquinària bèl·lica. La seva adequació per a ser visitable serà una de les accions del pròxim 2019, moment en què farà 80 anys que aquestes trinxeres van ser construïdes per les tropes republicanes.

Ambdues excavacions han rebut el suport econòmic, tècnic i institucional de la Diputació de Barcelona i generen un gran interès a historiadors i científics de diversos àmbits.

Nou espai dedicat al patrimoni d'Abrera a Ràdio Abrera

A l’espai 'L’Entrevista del Dia' que cada dia emeten els companys de Ràdio Abrera al punt de les dues del migdia, aquest mes de gener enceten un nou espai de col·laboració, en aquesta ocasió amb el Departament d’Acció Cultural i Patrimoni de l’Ajuntament d’Abrera, per tal de donar a conèixer i posar en valor aquells elements patrimonials més significatius que tenim a Abrera.

Aquest espai, que porta per títol “A Abrera sí que hi ha res”, s’emetrà el segon dimecres de cada mes. Aquest espai comptarà amb la col·laboració del tècnic municipal d’Acció Cultural i Patrimoni, Gerard Bidegain, i amb ell repassarà les dades més significatives, farà una descripció i coneixerem la història de diversos elements patrimonials abrerencs.

Pots consultar el calendari d'emissions de l'espai “A Abrera sí que hi ha res” de Ràdio Abrera, fent clic aquí.