DIMARTS, 22/01/2019 | 01:56 h

• Dia Mundial sense Alcohol

Dijous 15 de novembre, Dia Mundial Sense Alcohol

15/11/2018

Amb el lema “l’alcohol és responsabilitat de tothom”, des de l’Ajuntament d’Abrera donem suport a la campanya impulsada amb motiu del Dia Mundial Sense Alcohol, que se celebra avui dijous, 15 de novembre, per sensibilitzar i conscienciar sobre els riscos associats al consum d'aquesta substància.

Consumir alcohol de forma habitual comporta greus conseqüències que afecten la salut en l’àmbit físic, psíquic i social. És un problema molt important de salut pública, que al món va causar la mort de 3 milions de persones el 2016, fos per accidents o per malalties digestives, cardiovasculars, infeccioses i càncer.

La prevenció i sensibilització sobre els riscos de l’alcohol no només està en mans dels professionals de la salut i les administracions, sinó que la societat hi té un paper molt important: mitjans de comunicació, famílies, grups d’amistat i nosaltres mateixos.

Consum ampli
A Catalunya l’alcohol és un tipus de beguda àmpliament consumida. El 9,8% de les persones entre 15 i 64 anys (16% en homes i 3,5% en dones) beuen alcohol cada dia i només un 9,1% (7% en homes i 11% en dones) es declara abstemi. A més, gairebé el 6% de la població en aquesta franja d’edat (7,3% en homes; 4,6% en dones) afirma haver-se emborratxat alguna vegada en els últims 30 dies.

Entre les persones joves (14-18 anys) aquestes formes de consum estan més esteses. El 21,1% (19,5% en homes; 22,8% en dones) s’ha emborratxat, especialment durant el cap de setmana, i el 27,4% (28,2% homes; 15,9% dones) ha fet almenys un episodi de binge drinking (consum de pressa i excessiu) durant l’últim mes. A més, en aquests episodis de consum intensiu d’alcohol, sovint es consumeixen també altres substàncies, especialment el cànnabis.

A més, al llarg de 2017, el 83% de les urgències relacionades amb el consum de substàncies ateses pel Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) van ser per intoxicacions d’alcohol. Van ser 18.139 persones, l’equivalent a 50 persones al dia de mitjana, i representen el 2,36% del total de les emergències mèdiques.

Per últim, l’alcohol és la substància amb més demandes de tractament –per part de 5.952 persones, un 43,39% del total- en els Centres d’Atenció i Seguiment a les drogodependències (CAS) i també la que causa més danys a tercers.

L’alcohol és #responsabilitatdetothom!