DISSABTE, 20/04/2024 | 07:09 h

Participem en l’estudi sobre els hàbits relacionats amb la salut dels joves de 4t d’ESO de la demarcació de Barcelona

6/2/2018

Des de la Regidoria de Medi Ambient i Sanitat de l’Ajuntament d’Abrera hem participat en l’estudi sobre els hàbits relacionats amb la salut dels joves de 4t d’ESO de la demarcació de Barcelona. L’estudi també ha comptat amb la col•laboració de l’Institut Voltrera del nostre municipi.

El 31 de gener passat va tenir lloc, a l’Edifici Migjorn del Recinte Mundet de Barcelona, la presentació dels resultats i les conclusions de la primera onada d’enquestes sobre hàbits i comportaments relacionats amb la salut dels joves de 4t d’ESO.  Les enquestes són un instrument d'anàlisi que la Diputació posa al servei dels municipis.

L’obertura de l’acte va anar a càrrec de la diputada de Salut Pública i Consum, Laura Martínez, que va destacar la importància de disposar de dades per planificar segons el paradigma de "salut en totes les polítiques", que implica la necessitat del treball intersectorial.

41 municipis

Amb la participació de 41 municipis i una representativitat molt àmplia de més de 8.000 enquestats i enquestades, els resultats mostren una fotografia fidedigna de la realitat del jovent, analitzada segons el sexe, el nivell socioeconòmic, l’origen i el perfil del municipi. És el primer estudi amb aquest nivell de profunditat realitzat a la demarcació en aquest àmbit.

L’enquesta aborda els principals determinants i hàbits relacionats amb la salut dels joves -alimentació i dieta, consum d’alcohol, de tabac i de substàncies com l’haixix, sexualitat-, i també temes d’actualitat informativa, com ara l’assetjament sexual i el “bullying”.

Entre la gran quantitat de dades remarcables, per exemple, hi ha una pitjor percepció de la salut a municipis grans (de més de 50.000 habitants); i a municipis petits (menys de 20.000 habitants) es fuma més que als més grans. D’altra banda, es constata menys activitat física i menys adherència a la dieta mediterrània als municipis metropolitans que a la resta.

Participació de l’Institut Voltrera

Els alumnes i les alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Voltrera van col·laborar el 24 de novembre passat en l’enquesta de salut i, juntament amb 11 municipis més, Abrera es va afegir a la segona onada per tal de contribuir a l’estudi sobre els hàbits relacionats amb la salut dels joves de 4t d’ESO de la demarcació de Barcelona.

Estudi dels hàbits de salut

Un cop tinguem els resultats de l’enquesta, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, des de l’Ajuntament d’Abrera podrem fer un estudi estadístic detallat de les fortaleses i les necessitats del grup sentinella, els alumnes de 4t d’ESO, que ens ajudarà a capturar hàbits en un moment vital entre experimentació i consolidació, per tal d’actuar des dels diferents departaments, ja que els hàbits de salut adquirits fins a l’adolescència són generalment els hàbits que es mantindran durant l’edat adulta.