DIJOUS, 16/08/2018 | 00:49 h

• Processionària del Pi. Foto de Creative Commons. Julio Reis

Tractament fitosanitari pel control de la processionària dels pins

4/10/2017

Des de l’Ajuntament d’Abrera realitzem avui, demà i demà passat (4, 5 i 6 d’octubre) el tractament fitosanitari pel control de la processionària del pins dels parcs i jardins municipals, en jornada nocturna de les 22 hores de la nit a les 6 hores del matí.

Amb aquesta actuació evitem les molèsties i controlem la plaga de la processionària del pi. Aquest ha demostrat la seva eficàcia com a insecticida i que és completament innocu per a les persones i els animals.

El tractament, que realitza l'empresa Moix, està basat en els insecticides microbians del Bacillus thuringiensis, que és una bactèria que quan és ingerida per les erugues ataca el seu sistema intestinal, evitant que aquestes continuïn amb la seva alimentació i desenvolupament. Aquest tractament segueix la política de control biològic i respecte amb els ecosistemes, persones i vegetació del municipi, que s’aplica amb la resta de plagues.

Carrers on es realitza

El tractament es realitzarà als pins dels parcs i jardins municipals dels barris de Les Carpes, Santa M. de Vilalba, Can Vilalba i Sant Miquel: parc del Castell de Voltrera, carrer Extremadura, Av. Circumval·lació, carrer Sant Joaquim, Av. Virrei Amat, parc de Sant Miquel, parc de Santa Maria de Vilalba, Av. Moreneta, carrer Candelera, ptge. del Lliri, camí de Santa Maria de Vilalba, carrer Mestre Falla i carretera de Martorell a Olesa de Montserrat.

L’actuació fitosanitària també es realitzarà al nucli urbà del nostre municipi: parc de Sant Ermengol, carrers Santiago Rossinyol, Miraflors, Martorell, Ponent, Rebato, plaça de Rafael Casanova, pistes de Petanca, passatge Premià, parc de la Vinya, cementiri, parc de l’Estació, Escola Francesc Platón i Sartí, Av. Generalitat, parc de Can Morral, aparcament del carrer Joan Miró, i al parc del carrer del Nord.

I als carrers Anoia i Congost del barri Ca n’Amat, i al parc de Sant Ermengol del Polígon Industrial Sant Ermengol.

Què és la processionària?
La processionària del pi és la plaga més important dels pins mediterranis. El seu nom ve pel fet què es desplaça en grup de forma alineada, a manera de processó.

Quins són els danys que provoca?
Les erugues s'alimenten a l'hivern de les acícules de pins i cedres, provocant que aquestes s'assequin i caiguin. El dany més important ho fan des del final de l'hivern fins a meitat de primavera, quan les erugues són més grans i voraços.

La defoliació poques vegades produeix la mort dels pins, però els afebleix en gran mesura, facilitant l'atac posterior d'altres plagues. Les erugues estan recobertes per uns pèls urticants que es dispersen i suren en l'aire, produint irritació en pell, ulls i nas.

En animals domèstics, per exemple, animals curiosos com els cadells de gos (els gats són més prudents), les erugues són perilloses si les llepen o toquen la filera o per contacte amb un niu que ha caigut, ja que contenen pèls urticants. En aquests casos pot aparèixer inflamació als llavis, boca i cap en general, i cal consultar amb el veterinari.

La pitjor època és gener i febrer, quan les bosses estan als arbres, i els cucs baixen de l'arbre a terra i s'enterren per fer el capoll.