DIVENDRES, 19/04/2024 | 21:35 h
  • ocells

Treballadors d´empreses participen en la preservació de la ribera del riu

11/10/2011

Un grup de treballadors de l´empresa Telefònica han participat aquest divendres 7 d´octubre en una jornada de voluntariat per la preservació i millora de la ribera del riu Llobregat al terme municipal d´Abrera. L´Ajuntament i SEO/BirdLife porten dos anys organitzant aquestes jornades amb SEO/Birdlife on participen treballadors de diferents empreses que s´apunten a fer tasques de voluntariat per al Medi Ambient.

A aquestes jornades se sumen altres jornades de voluntariat on participen entitats i veïns a títol individual. A més a més, fruit d´un conveni entre el consistori abrerenc i l´entitat ecologista SEO/BirdLife, des del 2002, a més d´organitzar diferents tasques de voluntariat a l´entorn del riu Llobregat, s´ha fet el seguiment d´aus a l´entorn del riu Llobregat a través de censos mitjançant transectes i anellaments científics; s´ha eliminat la vegetació al·lòctona; s´han retirat deixalles i s´han plantat arbres.

Els voluntaris realitzen diferents activitats lligades a la conservació de l´entorn com l´anellament d´ocells, on observen els ocells de prop i coneixen la importància de la conservació d´espais com aquest, de gran riquesa ornitològica. SEO/BirdLife realitza jornades mensuals d´anellament a la zona i ja s´han detectat més de 160 espècies diferents.

Els participants també retiren espècies vegetals forànies. Es fa una revisió de l´estat de les actuacions que l´Ajuntament ja ha dut a terme en anys anteriors i, amb l´ajuda dels voluntaris, es continua fent l´eradicació d´alguna d´aquestes espècies que tendeixen a substituir la flora autòctona i constitueixen un problema de conservació en aquests i altres espais naturals.

Una altra de les tasques que es realitza és la neteja general de deixalles de l´entorn riberenc.

La vegetació de ribera és un hàbitat molt important per l´elevada biodiversitat d´ocells que té, pel refugi de la fauna i perquè actua com a corredor biològic. Malgrat que el tram baix del Llobregat acostuma a estar molt malmès per les infraestructures, sortosament a Abrera s´ha conservat bé el bosc de ribera (és el tram més ben conservat del Baix Llobregat) i té una plana al·luvial força intacta. El seu elevat valor ha motivat que hagi estat inclòs a la Xarxa Natura 2000 com a ZEPA (Zona d´Especial Protecció per a les Aus) i LIC (Lloc d´Interès Comunitari) i també al PEIN (Pla d´Espais d´Interès Natural) de la Generalitat de Catalunya.

Dimarts, 11 d´octubre de 2011