DIJOUS, 28/03/2024 | 23:08 h
  • DSCF1868

Més de 700 participants, a la Setmana de la Terra 2012

24/4/2012

Més de 700 persones han participat a l´edició d´enguany de la Setmana de la Terra que ha organitzat l´Ajuntament d´Abrera del 16 al 22 d´abril per donar a conèixer diferents continguts i activitats envers el medi ambient al municipi. La majoria dels participants han estat visitants de l´exposició sobre la caça il·legal d´aus migratòries a Espanya que s´ha fet a la Casa de Cultura i que es pot visitar fins el 30 d´abril; a les activitats d´interpretació dels ecosistemes, la flora i la fauna del riu Llobregat al seu pas per Abrera; i a la baixada amb barques.

Ja fa 15 anys que l´Ajuntament d´Abrera es va afegir a la iniciativa de celebrar el 22 d´abril el Dia de la Terra i s´ha anat ampliant amb les activitats de la Setmana de la Terra d´Abrera i a l´àmbit de l´Agenda 21 Local, amb  activitats a les escoles, tallers, activitats lúdiques al riu Llobregat, jornades obertes d´observació i anellament d´ocells, exposicions i altres activitats relacionades amb la natura.

Abrera i la seva biodiversitat
A la jornada d´observació d´ocells, en què han participat voluntaris d´Abrera i de SEO/BirdLife, es va anellar prop d´un centenar d´ocells de 19 espècies. Durant aquesta jornada es va poder confirmar l´existència de poblacions diverses i estables de picots, que indiquen un bon estat de conservació del boscos de ribera al nostre municipi.

Des de l´any 2003 i en el marc de col·laboració amb l´Ajuntament d´Abrera, SEO/BirdLife, realitza el seguiment dels ocells del riu Llobregat al seu pas pel municipi. Per una banda, aquest seguiment consta, de diferents censos realitzats al llarg de l´any per fer el seguiment de les poblacions i les espècies d´ocells de la zona i, per altra banda, també es realitza anellament científic d´ocells.

L´anellament científic d´ocells, permet estudiar-los i poder observar el seu comportament, les rutes migratòries o la fidelitat als llocs de cria o hivernada i es pot fer gràcies a que en aquestes sessions mensuals d´anellament es col·loca una anella identificativa única, com un DNI, que permet identificar a cada ocell de manera individual en el futur. Així per exemple, a Abrera, hi ha casos destacables de rossinyols, una espècie ben coneguda pel seu cant però de colors discrets i a vegades difícil d´observar. Aquesta espècie cria a casa nostra, però els hiverns els passa a l´Àfrica, i en el cas d´alguns exemplars capturats i anellats a Abrera, han fet el seu viatge migratori diverses vegades, ja que s´han anat capturant diverses vegades en el darrers sis anys.

A la sessió d´anellament d´aquest mes destaca la captura de totes les espècies de picots que hi ha al municipi. És remarcable la captura d´un mascle i una femella de picot garser gros (Dendrocopos major) i dos exemplars de picot garser petit (Dendrocopos minor), perquè a Abrera hi ha molts pocs exemplars i són molt difícils de capturar. Al llarg de l´any no és estrany agafar algun exemplar de picot verd (Picus viridis), el més abundant d´aquest grup d´espècies a Abrera. En el període reproductor tampoc no és estrany agafar algun colltort (Jynx torquilla), segurament l´espècie més desconeguda de la família, però que té diverses parelles a la zona.

Aquesta sessió d´anellament posa de manifest el bon estat de conservació dels hàbitats del voltant del riu, amb el bosc de ribera i les zones de matollar i espais oberts de la plana del riu a Abrera. I al mateix temps recorda, precisament en la celebració de l´any de la biodiversitat, la importància de mantenir els hàbitats ben conservats, i encara més en el context del Baix Llobregat on la pressió de les infraestructures i els problemes de conservació que suposen és molt important.

Dimarts, 24 d´abril de 2012